Spara bränsle och tänk på miljön

Spara bränsle och tänk på miljön

Här på Opus Bilprovning är vi måna om våra kunders ekonomi och vi arbetar aktivt för att minska fordonstrafikens påverkan på miljön. Här kommer därför några handfasta tips kring vad bilförare kan göra för att både spara på bränslekostnaderna och att köra mer miljövänligt.

EcoDriving eller sparsam körning är en teknik man kan använda för att förbruka mindre bränsle. Den går ut på att man överlag försöker köra på lägre varvtal och därigenom förbrukar motorn mindre bränsle. Runt 1500 rpm är idealet. För att uppnå detta betyder det att man växlar till högre växlar tidigare än vad som förut brukade läras ut på körskolor, samt att man vid accelerering kan välja att hoppa över vissa växelsteg. Att exempelvis gå från 3:an till 5:an växel direkt när man har nått upp till rätt hastighet är mer effektivt. Att planera sin körning och motorbromsa snarare än att använda fotbromsen är också viktigt. En modern motor stänger av bränsletillförseln när man motorbromsar, så även om varvtalet går upp blir bränsleförbrukningen noll. Den som har tagit sitt körkort för länge sen kan ha nytta av en kurs i EcoDriving. Kontakta till exempel en lokal trafikskola för mer information.

Förutom att du förbrukar mindre bränsle, vilket är bra för plånboken, minskar också din påverkan på miljön. Din bil kommer också att hålla längre om du kör på detta sätt.

Att hålla motorn i trim är väldigt viktigt. Rena luftfilter gör att bilen förbrukar mindre bränsle. Att oljan är ren påverkar också hur motorn går och ser till att insprutningssystemet inte sätts igen. Välj helst syntetisk olja då dessa kan sänka bränsleförbrukningen med några procent under vintertid.

E-diagnos "hälsokoll" - Att göra en kontroll av bilens elektroniska system kan ge en hint om hur det ser ut i bilens inre och om något behöver åtgärdas med insprutningsinställningarna för att bilen skall gå optimalt och med så låga utsläppsnivåer som möjligt. Tändstiften bör kontrolleras för att se till att de är rena så att motorn går med full kapacitet.

Däcktrycket är också en faktor som starkt påverkar förbrukningen. Att köra med för lågt tryck i däcken gör att bilen går trögt och att den drar mer. Det sliter även mer på däcken om man kör runt med för lite luft i dem. Kontrollera trycket regelbundet och fyll i extra luft när du ska ut på långfärd eller har tung packning i bilen.

Om du ska köpa en ny bil är bränsleförbrukningen en faktor som du självklart skall titta på. Även om en motor på pappret kan se svagare ut än en annan kan det skilja på hur de är optimerade. Provkör och känn efter själv om motorn känns stark nog och gör en avvägning gällande bränsleförbrukningen gentemot kraften du får.

Sköt om bilens alla delar, kör med rätt däcktryck och kör skonsamt – då kommer du att spara pengar och din körning kommer att ha mindre miljöpåverkan.