Vad behöver jag tänka på när jag ska köpa begagnad bil?

Vad behöver jag tänka på när jag ska köpa begagnad bil?

Att köpa en begagnad bil är alltid en utmaning jämfört med att köpa ett helt nytt fordon. Visserligen kan du för vissa begagnade fordon, som bara är några år gamla, fortfarande få en garanti, men om du köper privat är det helt upp till dig som köpare att försäkra dig om skicket på den bil du köper. För att göra det lättare för dig att hitta en bil som är i bra skick har vi här samlat ihop lite tips.

Till att börja med, titta på bilens generella skick på utsidan. Kan du se rost? Titta särskilt längs bilens trösklar undertill om möjligt, då detta är det första ställe där rost vanligen angriper bärande delar hos fordonet. Hur verkar fjädringen? Ett enkelt test för att se hur framfjädringen fungerar är att trycka ner på motorhuven och låta den fjädra upp igen. Går den snabbt tillbaka till normalläge bör fjädringen vara rätt ok. Om den istället svänger fram och tillbaka flera gånger innan den stannar är fjäderbenen slappa. Är andra delar trasiga? En trasig lykta eller ett handtag kanske inte är en stor sak. Det kan lätt fixas. Men kom ihåg att kostnaden kan vara större än man tror på nyare fordon för att åtgärda det. Är däcken OK? Beroende på däckdimensionen kan det kosta flera tusen att behöva skaffa nya däck. Se till att mönsterdjupet är tillräckligt och att de inte är torra och/eller har sprickor. Har bilen skötts enligt serviceboken? Be säljaren att om möjligt visa denna. Om den är skött enligt serviceboken kan du vara mer säker på att bilen har tagits om hand så som tillverkaren rekommenderar.

Öppna motorhuven och se hur det ser ut i motorrummet. Verkar allt vara intakt? Sitter några delar löst eller är några fästen angripna av rost?

Hur ser bilen ut inuti? Är den ren och fräsch eller har den sett bättre dagar?

Provkör bilen! Detta är ett av de absolut viktigaste stegen. Se till att radion är avslagen så att du kan lyssna efter missljud, både i motor, drivande delar, bromsar och styrning. Känns bilen stadig när du kör? Fungerar växellådan utan problem? Tar bromsarna jämnt eller drar bilen åt något håll när du trampar på pedalen? Samma sak om du släpper ratten på en plan väg: Går bilen rakt framåt eller börjar den dra sidledes i någon riktning?

Om du känner att du själv inte har tillräcklig kunskap om hur man utvärderar om ett fordon är i bra skick, ta med någon som du känner som är bra på bilar. Du kan också använda dig av två tjänster som vi på Opus Bilprovning erbjuder, om säljaren går med på att de genomförs.
Den ena heter E-diagnos och är en hälsokoll som vi gör för att se om det finns några utslag i de chip som bilen är utrustad med. Dessa kan avslöja om det finns något fel som är svårt att se vid blotta ögat, eller om det är något system som påvisar att något är på väg att gå sönder. Den andra tjänsten heter Bildiagnos. Bildiagnos är en mer genomgående besiktning av fordonet där vi genomför tester liknande de som beskrivits ovan. Bildiagnos kostar 1550 kronor att genomföra, men för ett fordon med lite högre värde kan det vara väl investerade pengar så att du har en större chans att upptäcka eventuella fel som kostar långt mycket mer att åtgärda eller som kanske till och med gör att du avstår från köpet.

Senare i höst kommer vi att börja erbjuda en ny tjänst som är perfekt för dig som ska köpa/sälja din bil. Håll utkik här, i bloggen och på vår Facebooksida http://www.facebook.com/opusbilprovning för att få veta mer.