Nya besiktningsregler - många riskerar körförbud

Nya besiktningsregler - många riskerar körförbud 31 maj

I helgen införs nya besiktningsregler i Sverige och 190 000 fordon riskerar att få körförbud redan 31 maj.

Många har upptäckt detta – och trycket på alla besiktningsstationer i landet är därför extremt stort.

-Vi gör allt vi kan för att hjälpa våra kunder, säger Tord Fornander, produktionschef och vice vd för Opus Bilprovning i Sverige. Vi håller extraöppet på alla våra stationer runt om i landet och all personal jobbar för högtryck för att hjälpa våra kunder som nu snabbt måste besikta sina fordon.

-Vi har också drive-in på många av våra stationer, men det finns risk för långa väntetider, säger han.

Det är lätt att kontrollera om ett fordon redan har fått körförbud – eller när det ska besiktas. Slå in registreringsnumret på bilprovning.se

Där kan man även boka tid direkt.

Opus Bilprovning har besiktningsstationer på 88 platser i landet, från Kiruna i norr till Helsingborg i söder.

Vad innebär de nya reglerna?

De nya besiktningsreglerna som träder i kraft den 20 maj gör att slutsiffran upphör att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

• Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes

De nya besiktningsreglerna innebär också att det nu införs krav på kontrollbesiktning för A-traktorer.

A-traktorer ska besiktas senast 24 månader efter den månad då den föregående godkända kontrollbesiktningen utfördes. För att en kontrollbesiktning ska vara giltig ska den vara godkänd under de senaste 24 månaderna innan reglerna träder i kraft.