Gå direkt till innehåll
Runes Bil och ORA har som första kund på orten fått en lokal ambassadör i form av Susanne Wahlström som är Kommunstyrelsens ordförande i Habo kommun.

Runes bil i Habo genomförde lyckad invigning av ORA

Elbilen ORA fortsätter sin expansion enligt plan och den 14 oktober så var det invigning och säljstart för den färgglada och prisade elbilen ORA i Jönköpings län hos populära Runes Bil i Habo. ORA introducerades på den svenska marknaden för mindre än ett år sedan och har nu hela femton drivna återförsäljare runt om i Sverige. ORA 300 PRO har även hunnit med att skapa positiv uppmärksamhet för sin design och tilldelats 5 stjärnor av Euro NCAP för sin säkerhet, samt dessutom kammat hem högsta möjliga poäng av Green NCAP för sin miljövänliga energieffektivitet.

Vi har haft en fantastiskt fin introduktion av ORA. Med många nyfikna kunder som besökt och provkört bilen samt över 600 personer som gått in på hemsidan för att hämta information. Med resultatet att flera nya kunder hittat till oss och är intresserade av elbilen ORA och vår kampanj. Under premiären såldes 14 bilar, och vi har många offerter ute så vi räknar med god försäljning framöver. Med andra ord succé för ORA i Habo, det säger Tomas Lundström, delägare i Runes Bil och tillägger:

Vi har funnits i 62 år och vi alla på Runes bil tycker det är jättekul med ett nytt varumärke i lokalerna. Vi tror ORA är ett framtidsmärke med många nya modeller på gång och de är fantastiska som generalagent att samarbeta med. Vi ser ingen konkurrens mellan våra märken utan vi ser det som en tillgång. Vi går mot en spännande framtid med våra fordon och Runes Bil.

– Jag försöker handla det mesta lokalt då jag vill stötta vårt lokala näringsliv. Därför känns det helt rätt att stötta ett anrikt företag som Runes Bil AB, vilka även är i en hårt konkurrensutsatt bransch. Runes Bil AB är också ett fint exempel på familjeföretag som klarat av generationsskifte på ett bra sätt. Att jag sedan får köra en snygg och smart elbil från ORA som dels matchar mina behov och dels är mindre skadlig för miljön gör ju inte saken sämre, säger Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande i Habo kommun.

Runes Bil är ett mycket uppskattat företag i regionen tillhörande familjen Lundström som har varit verksamma hela 62 år på bilmarknaden, grundat av fadern Rune Lundström 1961. Idag driver barnen Christina, Johan och Tomas Lundström företaget vidare tillsammans med personalen. Runes Bil säljer även bland annat Honda, Subaru och Isuzus pickupper.

ORA är inte bara Sveriges kanske snyggaste elbil utan även den säkraste elbilen. Euro NCAP, som är ett oberoende institut och testar säkerheten på nya bilar i Europa, meddelade tidigare att ORA är ”Best in class” i kategorien ”Small Family Cars” där ORA fick högsta poäng och tilldelades 5-stjärnor. ORA har även uppnått ett fantastiskt 5-stjärnigt resultat med sin första lanseringsmodell, ORA 300 PRO, i en av Europas strängaste miljöprestandatester. Green NCAP, som genomför testerna, mäter fordon genom tre viktiga index: ren luft, energieffektivitet och växthusgas. ORA 300 PRO fick 10/10, 9,5/10 respektive 9,8/10. Detta betyder att ORA 300 PRO uppnådde en totalpoäng på 97% vilket gjorde att den kunde klara testerna galant och plocka hem det 5-stjärniga Green NCAP-betyget. Framförallt rapporterade ORA 300 PRO en effekt från nät till användbar energi på imponerande 93,2 % vid laddning på 11 kW – en av de högsta registrerade effektivitetspoängen som någonsin dokumenterats av Green NCAP.

ORA har en design som sticker ut interiört, men kanske framför allt exteriört. En färgsprakande uppvisning i design, enkelhet och säkerhet. Lanseringsmodellen ORA 300 PRO har plats för 5 personer, har ett rymligt baksäte, hög standardutrustning och fylld med massor av sköna, smarta funktioner. Läs mer på https://www.runesbil.se/ora och www.ora.se

För mer information vänligen kontakta:

Linda Ungh, marknadschef för ORA Sverige på hej@ora.se och +46 739-20 49 22

eller Mattias Tönnheim, pressansvarig på hej@ora.se och +46 704-41 19 14

Om Great Wall Motor
      2018 lanserade Great Wall Motor (GWM) varumärket ORA. GWM är en internationell biltillverkare med bas i Kina. Företaget grundades 1984 och omfattar ett flertal varumärken. För att säkerställa hög kvalitetsstandard upprätthåller GWM strategiska partnerskap med flera kända internationella leverantörer såsom svenska Autoliv, tyska Continental, Bosch, Webasto, Hella, ZF och amerikanska BorgWarner. ¨GWM har mer än 100 dotterbolag och sysselsätter över 60.000 personer. Företaget har försäljning i Kina, Sydafrika, Australien, Central- och Sydamerika, Sydasien, Mellanöstern och Afrika.

Om International Motors Nordic
      International Motors Nordic är dotterbolag till International Motors Group som grundades 1976 och är ett familjeägt företag som verkar globalt inom fordon, fastigheter och finans. Gruppen har ca 500 anställda världen över. International Motors Nordic representerar ORA, WEY och pickupmärket Isuzu i Sverige samt Subaru i Norden och Baltikum.

Linda Ungh

Presskontakt Marknadschef ORA Sverige
      Mattias Tönnheim

Presskontakt Pressansvarig

Säg hej till elbilen ORA och plug-in hybriden WEY!

I november 2022 introducerades elbilen ORA 300 PRO (byter till modellnamnet GWM ORA 03 under 2024) och under våren 2024 kommer den dynamiska plug-in hybriden GWM WEY 05 till den svenska marknaden. Välkommen till vår värld!

Great Wall Motor
      GWM ett globalt företag och en av de största biltillverkarna i Kina, grundat 1984, med en global försäljning på 1,3 miljoner fordon 2023. GWM tillverkar personbilar, SUV:ar och pickuper. Företaget satsar stort på forskning och visionen är att erbjuda grönare, smartare och enklare fordon.

Försäljning i Sverige
      Våra återförsäljare finns på 15 platser, från Luleå i norr till Malmö i söder och under 2024 växer vi med ytterligare showroom. Ansvarig generalagent för ORA och WEY i Sverige är International Motors Nordic AB som är en strategisk partner till GWM.

GWM Sverige
      20021 Malmö