Årets sommarutställning på Örebro slott - Drottningarna.

Drottningarna till Örebro slott

Pressinformation från Örebrokompaniet

Drottningar i fokus på Örebro slott

Efter kostymer i papper och kläder från klassiska filmer och TV-serier fullbordas nu Örebro slotts sommartrilogi där historien berättas genom ett textilt perspektiv. Men utställningen ”Drottningarna” skildrar framför allt åtta väldigt olika kvinnor som alla präglade sin samtid och som i många fall också format det Sverige vi lever i idag.

- Drottningarna har ofta fått verka i skuggan av våra kungar. Därför känns det extra roligt att lyfta fram deras spännande berättelser om intriger, kärlek, makt och relationer. Det finns otroligt mycket att berätta om dessa fantastiska kvinnor som de flesta svenskar nog inte har en aning om, säger Johanna Bjelkengren på Örebrokompaniet, ansvarig för den publika verksamheten på Örebro slott.

I slottets salar kommer flera av de kostymer som användes i TV-serien ”Drottningarna” att visas upp. Serien sändes i TV4 under 2020 med skådespelaren Sofia Helin som ciceron. Tillsammans med rekvisita berättar kläderna de åtta kvinnornas fascinerande historier.

Utställningens huvudpersoner är Karin Månsdotter (1550–1612), Kristina (1626–1689), Hedvig Eleonora av Holstein-Gottorp (1636–1715), Lovisa Ulrika av Preussen (1720–1782), Fredrika Dorotea Wilhelmina (1781–1826), Desideria (1777–1860), Lovisa av Nederländerna (1828–1871) och Victoria av Baden (1862–1930).

- Det finns också flera kopplingar till Örebro, något som vi förstås kommer att passa på att lyfta fram, berättar Johanna Bjelkengren.

Ett exempel är Desideria som var Karl XIV Johans hustru. Historien om det märkliga tronföljarvalet 1810 har många dimensioner. En av dem är hur Desideria, trots att hon aldrig besökte Örebro, kom att bli ett av de starkaste argumenten för makens kampanj.

TV-serien producerades av produktionsbolaget Art & Bob som också varit Örebrokompaniets samarbetspartner i arbetet med utställningen. ”Drottningarna” öppnar för allmänheten den 19 juni och pågår till den 29 augusti. Den blir också Örebrokompaniets första egna stora arrangemang på slottet efter att bolaget tagit över dess publika lokaler.

För ytterligare information:
Johanna Bjelkengren, Örebrokompaniet, tel. 070-792 26 65