Emanuel Blom som Gustav Vasa_Foto Elin Johansson

Han är här!

Pressinformation från Örebrokompaniet

Örebro slott har hittat sin nye Gustav Vasa

När en drottning ska välja sin kung duger inte vem som helst. I över ett år har drottning Margareta Leijonhufvud av Örebro slott sökt en ny man vid sin sida.
Lagom till 500-årsjubileet är han äntligen här. Örebros nye Gustav Vasa.

Det var 2022 som bomben slog ner. Örebro slotts Gustav Vasa meddelade att han skulle gå på föräldraledighet. Och inte nog med det. Till råga på allt skulle han söka sig nya vägar när ledigheten var över. Febril aktivitet utbröt innanför slottsmurarna. En kampanj för att hitta en ersättare togs fram och spreds över landet. Kravspecifikationen handlade om uppvisande av ett eminent skägg, spänstiga vader och en lagom vältränad kropp. Fanns dessutom viss skådespelarerfaranhet var chanserna goda till ett jobb som monark på Sveriges vackraste slott.

Ansökningarna var många. Dessvärre föll ingen den kräsna drottningen i smaken. Inte förrän han med stort H dök upp. Med skägg. Vackra vader. Elegant kropp. Dessutom något längre än sin företrädare. Och nu är han här. Örebro slotts nye regent.

Här får Margareta äntligen tag på sin nye kung. https://www.youtube.com/watch?v=67traHUmlPQ&feature=youtu.be

Örebro slotts Gustav Vasa

Bakom det alldeles äkta (och stadigt växande) Vasaskägget döljer sig Emanuel Blom. Han är utbildad skådespelare vid Skara skolscen och har flera teater- och filmproduktioner på sitt CV. Senast medverkade han i filmen ”Sockerexperimentet” baserad på den sanna historien om de kontroversiella försöken på Vipeholmsanstalten på 1940-talet. Filmen visades nyligen på bio över hela landet, bland annat på Filmstaden i Örebro. Emanuel kommer att arbeta som Gustav Vasa under sommaren och i samband med vissa evenemang.

Gustav Vasa 500 år i Sverige och på Örebro slott
2023 är det 500 år sedan Gustav Vasa besteg den svenska tronen, en historisk händelse som kommer att uppmärksammas på många håll. Ett av de bärande evenemangen är utställningen ”Gustav Vasa talar ur skägget – en utställning om makt” på Örebro slott. Utställningen invigs på själva jubileumsdagen den 6 juni och pågår till den 17 september.

För ytterligare information, kontakta Johanna Bjelkengren, Örebro slott, tel. 070-792 26 65.