Smart Move söker internationella talanger

Smart Move söker internationella talanger

Som ett led i att inspirera flera utländska studenter och yrkestalanger att flytta till Örebroregionen lanseras nu en internationell webbsida kopplat till livsstilsportalen Smart Move (www.thesmartmove.se).

Precis som på de två tidigare webbplatser är det lokala profiler som sticker ut och marknadsför platsen. Inte minst Örebros läns landshövding Maria Larsson som välkomnar dig som besökare på sidan! Andra lokala kändisar är bland andra internationellt prisade fågelfotografen Jonas Claesson, Örebro universitets AI-rockstjärna Amy Loutfi samt personer som flyttat hit från andra länder som delar med sig av sina personliga erfarenheter.

-Tidigare har det inte funnits någon naturlig digital plattform som samlat platsens olika erbjudanden på engelska. I och med att samla relevant information in i Smart Moves färgstarka kostym kan vi både informera och inspirera till en framtida flytt, säger Jenny Johansson, projektledare på Smart Move.

- Vi har haft en nära dialog med bolag och andra aktörer i regionen som kontinuerligt rekryterar från andra länder. Tillsammans har vi ringat in behov kring att sälja in platsen och livet här, och har en fortsatt dialog med till exempel relocation services på Handelskammaren i Mälardalen, Epiroc, Örebro universitet, Västra Bergslagens industriförening med flera, säger Johan Arvidsson, projektledare på Smart Move.

Smart Move är ett talangattraktionssamarbete som drivs av Business Region Örebro och Örebrokompaniet i nära samarbete med Örebro universitet och Handelskammaren i Mälardalen. Sedan tidigare finns en sida riktad mot presumtiva studenter samt en webb för tänkbara hemvändare och barnfamiljer som kan tänkas flytta till Örebroregionen.

-Smart Move är en viktig del för att ta nästa steg i vårt investeringsfrämjande arbete. Smart Move växlar upp våra kommuners offertberedskap och vi har redan vid ett antal tillfällen haft Smart Move-initiativet med i våra offerter. Riktigt roligt att nu kunna addera det till våra internationella kontakter, säger Victor Sunnliden, investering- och etableringsansvarig på Business Region Örebro.

Vill du vara med och dela? På thesmartmove.se finns en digital verktygslåda med bilder, statistik och annan bra info.

Johan Arvidsson

Projektledare Smart Move
Örebrokompaniet
johan.arvidsson@orebrokompaniet.se

Jenny Johansson
Projektledare Smart Move
Business Region Örebro
jenny.f.johansson@orebro.se

Kategorier

Vi på Örebrokompaniet jobbar för att få fler turister, studenter och företag att bli lika förälskade i Örebro som vi själva är. Målet är att bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad, en plats där allt är möjligt.

Björn Fransson

Presskontakt Chef destinationsutveckling och värdskap +46 70 796 74 67

Vi marknadsför Örebro

Målet är att bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad, en plats där allt är möjligt​.

Örebrokompaniet
Kopmangatan 9