Gå direkt till innehåll
Spökhistorier, läskiga källare och nya skallar när Spökstaden återvänder till Örebro.

Pressmeddelande -

För sjätte året sedan 2016 arrangeras Spökstaden under höstlovet. I år deltar över 30 deltagande arrangörer och fler än 200 programpunkter arrangeras under veckan.

- Samarbetet med alla deltagande aktörer är det som verkligen lyfter Spökstaden, det finns så mycket engagemang runt om i Örebro, berättar Jenny Blåder, projektledare på Örebrokompaniet.

Den populära dödskallepromenaden i Slottsparken på temat ”Dia de los muertos” återkommer och utvidgas med ytterligare två skallar. En annan spöklik nyhet dyker också upp på stan. För begreppet Spökstaden Örebro är inte taget ur luften, berättar Jenny Blåder.

- Här huserar flera spöken. Vi vill berätta om de spökhistorier som finns i staden och få synlighet för Spökstaden Örebro även i stadsrummet. Därför kommer vi ljud- och bildsätta två berättelser, en om vita frun och svarta damen som spökar på Elite Stora Hotellet och en om Engelbrekt som spökar på Örebro slott.

Berättelserna är några minuter långa och visas utomhus vid Stora Hotellet och Rudbecksgymnasiet. Historierna är inlästa av Linus Lindman som är skådespelare på Örebro teater och visas på en bit av byggnadernas fasad. Tanken är att det ska vara intimt och nära, som om någon berättar en spökhistoria. Historierna kommer visas lördag 29 oktober till söndag 6 november varje kvart mellan klockan 17 och 22.

- Rudbecksgymnasiet är en fantastisk byggnad som passar perfekt i spöksammanhang och som är rolig att visa upp på det här sättet, konstaterar Jenny.

På slottet är årets stora nyhet De hemsökta valven, en skräckupplevelse där besökaren vandrar genom slottets mörka valv och möter ruskiga varelser från slottets mörka vrår. Knappast något för den lättskrämde! Desto fridfullare är körkonserten Stad i ljus som kommer tillbaka för femte året och som sprider ljus att ta med in i den mörka årstiden. Över 300 kördeltagare deltar tillsammans med gästartisten Freddie Liljegren, känd från Idol. Konserten arrangeras fredag 4 november klockan 17.30.

I centrum dekorerar City Örebro Köpmangatan med höbalar och pumpor och på Vågen Galleria kommer Örebrokompaniet tillsammans med Vågen att arrangera en Spökzon för barn med gratisaktiviteter.

- Däremot drar vi ner på mycket ljus och projiceringar i år, vilket naturligtvis beror på elkrisen. Det blir ingen projicering på slottets västra sida, dock kommer den södra entrén ljussättas för att lysa upp för örebroare och besökare och göra platsen tryggare, avslutar Jenny Blåder.

Spökstaden arrangeras den 28 oktober till den 6 december. Se hela kalendern på www.spökstaden.se. För ytterligare information, kontakta Jenny Blåder, Örebrokompaniet, 070-247 46 73

Kategorier

Vi på Örebrokompaniet jobbar för att få fler turister, studenter och företag att bli lika förälskade i Örebro som vi själva är. Målet är att bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad, en plats där allt är möjligt.

Björn Fransson

Presskontakt Chef destinationsutveckling och värdskap +46 70 796 74 67

Vi marknadsför Örebro

Målet är att bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad, en plats där allt är möjligt​.

Örebrokompaniet
Kopmangatan 9