Turismen i Örebro 2021: Ett fall framåt

Turismen i Örebro 2021: Ett fall framåt

De utländska besökarna lyste alltjämt med sin frånvaro. Och även om ett ökat hemestrande innebar fler övernattningar än 2020, är det fortfarande långt till normala nivåer. Det visar SCB:s gästnattsstatistik som offentliggjordes på fredagen.

- Även om hemestertrenden varit en livlina för besöksnäringen, räcker det inte på långa vägar för att kompensera bortfallet av möten, evenemang och utländsk turism, säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet.

Det totala antalet gästnätter ökade med 10 procent. Trots ökningen var 2021 fortfarande långt efter 2019, totalt minus 30 procent. Svenskarna ökade med 9 procent, men jämfört med 2019 har Örebro tappat nära en tredjedel av alla inhemska gästnätter. Branschmässigt har hotellen klarat sig bättre än campingbranschen.

Året hade många ansikten. Under den restriktionstyngda vintern och våren var tappet lika stort som förra året. Sommaren var visserligen bättre, men fortfarande långt efter ett normalår.

- Den restriktionsfria hösten där svenskarnas utlandsresande hölls på sparlåga och vissa större möten arrangerades gav ett nödvändigt lyft för hotellbranschen, framför allt på helger, säger Björn Fransson

Precis som förra året lockade naturupplevelser och besöksmål på landsbygden. En stor skillnad var att antalet gästnätter i större städer ökade, vilket också märktes av i Örebro.

- Sett över hela året har vi tappat mot många mindre destinationer. Men under hösten hörde Örebro till vinnarna och höstlovet var till och med det bästa någonsin i många avseenden, konstaterar Fransson.

Räknat i antal gästnätter stod svenskarna för den största minskningen. Procentuellt sett var läget ett annat. Andelen utländska besökare föll från 21 procent 2019 till 7 procent 2021, några enstaka procentenheter bättre än året innan. Bakom den blygsamma ökningen ligger viss turism från Tyskland och Norge. Tyskarna var nästan hälften så många som ett normalår, men på den för Örebro så viktiga Norgemarknaden försvann nio av tio gästnätter.

De slopade restriktionerna och förhoppningen att pandemin snart ebbar ut ger både förhoppningar och farhågor.

- Viktigt är att mötes- och evenemangsbranschen kommer igång snabbt. Det vi lärt under de två senaste åren är att återhämtningen sker ganska fort efter att restriktioner har lättats. Förhoppningsvis ser det likadant ut nu i vår.

För privatturismens del är det främst sommaren som hägrar. Flera undersökningar visar på ett ökat intresse för resande inom Sverige även efter pandemin. Mot det står hotet att svenskarnas uppdämda behov av utlandsresor innebär att många flyr landet redan i sommar samtidigt som resandet från utlandet uteblir.

Men Björn Fransson är ändå positiv inför 2022.

- Mycket pekar på att det utrikes resandet främst kommer att ske till nära, trygga och välbekanta destinationer i början. Det såg vi till exempel under 2020 då turismen från Tyskland och Nederländerna ökade kraftigt. Det skulle i så fall gynna Örebro som har en stor andel besökare från Norge som återvänder år efter år. Vi hoppas att den prognosen slår in.

Fakta:

Totalt noterades 521 214 gästnätter i Örebro kommun under 2021, en ökning med 10,1 % mot 2020. Hotellen stod för 383 794 av gästnätterna, en ökning med 14,9 %. Övriga anläggningar, i huvudsak campingplatser, noterade en minskning på 1,4 %.

I hela Örebro län ökade gästnätterna med 14,9 %. Utöver den svenska turismen noteras en stor ökning av besökare frän Tyskland (+125 %) och Nederländerna (+500 %).

Örebro kommun stod för nästan exakt hälften av alla gästnätter i länet, 521 214 av 1 035 209.

Örebros utveckling har varit sämre än för hela riket, där gästnätterna ökade med 25,1 %.

För ytterligare information, kontakta Björn Fransson, chef destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet, 070-796 74 67.