Energibranschens Tesla?

Energibranschens Tesla?

Ibland måste man titta åt ett annat håll för att se vart man ska. Det gäller i alla branscher, även vår egen energibransch. För min egen del har ägandet av en Tesla varit en sådan vägvisare. (Tesla är en elbil som tagit upp kampen med främst tyska premiumbilar och har följaktligen en prislapp därefter…)

När konkurrenterna till Tesla berättar om planer på att ha självkörande bilar på vägarna om tre till fem år fnissar jag. Tesla är redan där – min bil kan köra själv och det fungerar utmärkt.

En slutsats blir att om man ska vara ledande, så ska man göra saker man kan berätta om. Inte berätta om saker man kan göra. Jag ska strax spåna lite kring vad det betyder för oss i energibranschen men låt mig först ge några fler exempel på hur Tesla omdefinierar bilbranschen.

• Min bil uppdateras löpande. Det sker via trådlös nedladdning av ny mjukvara som förbättrar bilen. Jag får ett meddelande på mobilen om att det är dags att uppdatera bilen. Jag väljer tidpunkt för uppdateringen via ett tryck på datorn i bilen och när jag sätter mig i bilen dagen efter så är det en bättre bil. Jag kan läsa direkt på displayen vad som skett. Ibland är det småjusteringar som knappt märks. Ibland revolutionerande uppdateringar som när självstyrningen laddades ner. Man har justerat motorbroms, GPS-funktionen, farthållaren, layout på instrumenteringen med mera. Allt är mycket enkelt, utan en miljon valmöjligheter och letande i instruktionsböcker.
  • Bilen förbättras alltså successivt efter att den lämnat fabriken. Jag behöver inte betala något extra och jag behöver inte köra till verkstaden. Uppdateringen verkar dessutom alltid fungera problemfritt. Detta till skillnad från de hårslitande uppgraderingarna av hemdatorn vilka vanligtvis slutar med kollektivt nervsammanbrott för hela familjen.
  • Min Tesla behöver inte servas. Häromdagen ringde jag till Tesla för att kolla om det verkligen stämde att jag inte behövde serva bilen på det traditionella viset. Kunde servicelampan helt enkelt ha försvunnit i någon av de fantastiska cyberutvecklingarna som Teslan genomgått? Svaret var nej. Bilen behöver inte servas trots att den rullat 5000 mil. Servicen är - hör och häpna – valfri. Det finns helt enkelt inte så mycket att göra i en bil utan vätskor, olja, kamremmar, kopplingar och annan bråte. Den vänliga rösten rekommenderade dock att man lämnar in bilen för koll av bromsarna och byte av vindrutetorkare. Någon gång när det passar…
  • Min Tesla ska tjäna pengar åt mig. Tesla har deklarerat att målet med nästa utvecklingssteg är att bilen ska tjäna pengar till ägaren. Jag antar att man tänker på möjligheter inom delningsekonomin, både när det gäller bilåkande och energi.

De här erfarenheterna inspirerar mig när jag försöker förstå vad som väntar på framtidens energimarknad och den kundrelation som följer. Hur ska vi på Öresundskraft agera för att bli energimarknadens Tesla?

Tekniken finns. Snart kan alla prylar som förbrukar, tillför eller distribuerar energi styras och övervakas. (Min nyligen installerade värmepump fjärrövervakas redan idag av installatören). Frågan är hur affärsmodellen ser ut. Hur paketerar vi erbjudandet till våra kunder så att det ger en ”Tesla-upplevelse”. Eller så här: om jag skulle skriva samma hyllning till en energiaktör som jag nu gjort till en biltillverkare, vad hade då krävts? Min lista ser ut såhär:

• Jag kan styra inomhuskomforten separat för varje rum via min mobiltelefon. Komfort i detta fall är klimat, ljus, ljusavskärmning, ljud och bild.
  • Jag kan även styra utomhusbelysning och eventuella utevärmare via mobilen.
  • I varje ögonblick minimerar jag min familjs ekologiska fotavtryck respektive klimatpåverkan genom att optimera energianvändningen och tillföra återvunnen och förnyelsebar energi. Min leverantör får installera och äga den utrustning som krävs; solceller, batterier, led-belysning, styrsystem med mera. Naturligtvis ingår elbilen som batteri i detta system. Det blir ”rätt på riktigt” utan att jag behöver ha koll på timpris på el och miljöpåverkan från den europeiska residualmixen. Leverantörens system startar helt enkelt tvättmaskinen när det är optimalt.
  • Jag vill kunna följa upp resultatet av optimeringen och följa hur mitt avtryck minskar. Att kunna göra det i mobiltelefonen är en självklarhet. Och det skulle vara kul att kunna jämföra mitt avtryck med andras.
  • Jag har en förutsägbar energinota. Den behöver inte bli lägre än idag men den ska vara stabil och gärna minska vartefter optimeringen ger vinster. Varför inte ett fast månadspris med ett reducerat belopp i december och juli för att kunna spetsa semesterkassan?
  • Om det generas ett överskott av energi i min fastighet så ska leverantören sälja den vidare till grannen eller någon annan behövande.
  • Jag kan upplåta min privata laddplats till andra elbilsanvändare som betalar mig för laddningen.
  • Support och service agerar direkt om något i min anläggning strular, utan att jag behöver göra en felanmälan. Leverantören ska informera mig om att man identifierat ett fel och att man initierat en åtgärd. Om det krävs en servicetekniker så vill jag veta vem som är på väg och när hen kommer fram. Kanske kan man följa hens väg via en GPS.
  • Digital betalning är en självklarhet.
  • Om jag även fick en blomma på min sextioårsdag så skulle jag vara leverantören trogen livet ut!

Det är drygt sju år tills jag är sextio. När den dagen kommer är jag säker på att Öresundskraft är en av de aktörer som leder utvecklingen. Vi har starka konkurrensfördelar och en strategisk karta som visar vägen. Men det kommer också att krävas hårt arbete - på vägen till vår framtid finns inga självkörande bilar.

Anders Östlund
Vd, Öresundskraft