Ängelholms första publika lastbilsladdstation på gång

Ängelholms första publika lastbilsladdstation på gång

Nu är det klart, Gito Heavy Charging Solutions har fått tillstånd att bygga den första publika laddstationen för lastbilar i Ängelholm.

- Att etablera en laddstation i Ängelholm är ett välkommet och viktigt tillskott längs med E6/E20. Totalt blir det sex laddplatser med upp till 350 kW, säger Niklas Björkbacka, VD Gito Heavy Charging Solutions.

Gito har fått ett 20-årigt arrendeavtal godkänt av Ängelholms kommun vilket är en förutsättning för en investering av den här storleken.

Laddstationen beräknas invigas under 2025 och kommer driftas av Gito där även hantering betallösning, underhåll och övervakning ingår.

Gito är ett resultat av samarbetet mellan tre svenska energibolag, Öresundskraft, Mälarenergi och Jönköping Energi.

- Jag är glad och stolt över att vi nu tar ytterligare ett steg för att påtagligt bidra till omställningen av transportsektorn och Sveriges övergripande miljömål, säger Öresundskrafts vd Anders Östlund.

Idag passerar dagligen 4000 tunga fordon Ängelholm, vilket gör placeringen av laddstationen på Transportgatan till en betydande nod.

- Satsningen är helt rätt ur ett logistikperspektiv, där Ängelholm har ett väldigt bra läge längs med E6:an. Ängelholms kommun ser mycket positivt på denna investering och gläds åt att vi tillsammans med Öresundskraft och Gito kan vara med och möjliggöra omställningen av tunga fordon och transporter, säger Robin Holmberg (M), ordförande i kommunstyrelsen.

Gito planerar att etablera ett nätverk av laddstationer längs viktiga transportvägar i hela Sverige. Dessa stationer kommer att erbjuda snabb och pålitlig laddning för elektriska lastbilar och andra tunga fordon, vilket möjliggör längre körsträckor och ett minskat beroende av fossila bränslen.

Anders Östlund, VD Öresundskraft, tel 042-418 30 80

Robin Holmberg, Kommunstyrelsens ordförande Ängelholm,

Niklas Björkbacka, VD Gito Heavy Charging Solutions, 072-083 02 08

Anders Lundblad, pressansvarig Öresundskraft och Gito Heavy Charging Solutions, 042-490 36 44