I den här intagstanken hämtas kallt vatten från Öresund och vars kyla sedan blir till fjärrkyla.

​Ännu en utmärkelse till Öresundskrafts fjärrkyla

Öresundskraft har tilldelats ”The Global District Energy Award” i kategorin ”Expansion” för utbyggnaden av resurseffektiv fjärrkyla i Helsingborg. En jury av internationella experter tilldelade Öresundskraft priset ”för ledarskap i leverans av rena, hållbara energilösningar”.

Utmärkelsen delades ut under konferensen ”1st Sustainable District Energy Conference” i Reykjavik, Island. Konferensen arrangeras av Euroheat & Power, en internationell intresseorganisation för fjärrvärme och fjärrkyla med säte i Bryssel.

Det var en mycket glad Martin Tofft, affärsområdeschef för Kraft & Värme vid Öresundskraft, som tog emot priset. Han flankerades av Jan Andersson, processingenjör på Öresundskraft.

– Det känns fantastiskt roligt! Det här priset tillfaller alla proffsiga kollegor och medarbetare på Öresundskraft, våra miljömedvetna kunder, Helsingborgs stad och vår partner Devcco AB i lika stora delar. Det säger Martin Tofft i en kommentar.

Produktionen av fjärrkyla i Helsingborg förnyades under 2017 - 2018 och innebär att traditionella, eldrivna kylmaskiner kan ersättas av centralt producerad fjärrkyla, framställd av havsvatten och absorptionskylmaskiner vilka drivs med restvärme från fjärrvärmenätet. Det ger minskad elanvändning och minskat läckage av HFC.

Det är andra gången som Öresundskrafts fjärrkyla tilldelas en internationell utmärkelse. År 2017 kammade den hem en utmärkelse från Climate and Clean Air Coalition under klimatmötet COP23 i Bonn.

Martin Tofft, chef affärsområde Kraft & Värme, Öresundskraft, tel. 070-000 39 03
Joakim Nilsson, affärs- & projektutvecklare; nominerande, Devcco, tel. 070-617 77 52