Analys av rally visar: Elbilar drar minst, laddhybrider imponerar

Analys av rally visar: Elbilar drar minst, laddhybrider imponerar

Analysen av resultaten i Oresund Electric Car Rally är klar. Och siffrorna över energiförbrukningen imponerar. De bilar som drog minst förbrukade motsvarande 0,1 liter bensin per mil.

Energidelen av Oresund Electric Car Rally gick över 80 kilometer. När de 60 bilarna laddades och tankades efter målgången mättes hur mycket energi som förbrukats.

Minst drog de tre bilmodellerna Peugeot Ion, Citroën C-Zero och Mitsubishi Miev. De förbrukade mellan 7,76 och 8,35 KWh på sträckan. Omräknat till bensin* körde bilarna alltså 8 mil på mindre än en liter bensin vardera, motsvarande 0,1 liter/mil.

I tävlingen deltog även 14 stycken Nissan Leaf, världens mest sålda elbil och utsedd till årets bil i Europa 2012. Tio av de 14 bilarna förbrukade mellan 9,47 och 13,61 KWh. Omräknat till bensin motsvarar det 0,12 liter per mil för den bästa Nissan Leaf, en femdörrars halvkombi som väger in på 1600 kg.

Minst el - 3,36 KWh – förbrukade en Toyota Prius, en laddhybrid som går på både el och bensin. Men då man också förbrukat 1,76 liter bensin blev bilens totala energiuttag 20,76 KWh, att jämföra med vinnaren 7,76 KWh. Omräknat till bensin avverkade Toyotan sträckan på mindre än 2,1 liter, motsvarande 0,26 liter per mil.

En bil som överraskade var laddhybriden Opel Ampera. Två stycken deltog i tävlingen och båda klarade de 8 milen på 12 KWh el – och utan att förbruka någon bensin. Omräknat i bensin motsvarar Opel Amperans förbrukning 0,15 liter per mil. Bilen väger 1700 kg.

De låga förbrukningssiffrorna betyder låga kostnader – och särskilt för bilarna som klarar sig på endast el. Med en elkostnad på 1,10 kr/KWh körde de tre med minst energiförbrukning - Peugeot Ion, Citroën C-Zero och Mitsubishi Miev – tävlingssträckan för cirka 8 kronor eller 1 krona milen i energiförbrukning. De båda Opel Ampera körde för 1,65 kr/mil.

–Det här är imponerande siffror som visar hur oerhört energieffektiv elbilen är. Man kan tjata om elmotorns höga verkningsgrad jämfört med en bensinmotor utan att folk förstår. Men de här siffrorna kan alla förstå!

Det menar Per Lundgren, elbilsexpert på Öresundskraft och projektledare för rallyt.

–Jag är också imponerad av laddhybriderna. De drar förvisso mer än de rena elbilarna men klarade sig på en överraskande låg energiförbrukning.

Energimätningen är en kritisk del i tävlingen som kräver bra utrustning och kompetent personal. Dock händer det mycket med elbilarna under laddning som påverkar mätprocessen, dessutom har de olika bilmodellerna olika förutsättningar. Det gör att ett rally som OECR skapar lärdomar och erfarenheter som kan driva utvecklingen vidare, menar Per Lundgren. Han tillägger:

–Tävlingen samlar elbilsentusiaster från två länder. På hemmaplan kämpar de flesta i motvind för att övertyga politiker och företagsledare att satsa på elbilar. Tävlingen ger alla deltagare ny kraft i sitt arbete på hemmaplan.

–Jag kommer snarast att ta upp förhandlingar med parterna i projektet. Jag hoppas dessutom få med någon mera sponsor för att kunna driva tävlingen vidare. Det vore tragiskt för hela Öresundsregionen om vi tvingas lägga ner världens största elbilstävling!

*En liter bensin innehåller 9,89 KWh

Kontakt: