Svalt, ljummet eller hett? Nu kan Brunnsbergaborna i Helsingborg välja själva.

Boende fick egen fjärrvärme

Nu har den tidigare kollektiva fjärrvärmen på Brunnsberga i Helsingborg ersatts med individuell fjärrvärme till fastigheterna. Det är en lösning som ger fördelar för både boende och Öresundskraft.

Det var i mars 2015 som Brunnsberga Värmeförening meddelade att den så kallade grupplösningen för fjärrvärme på området skulle ersättas med individuella lösningar. Varje fastighet skulle bekosta en egen fjärrvärmecentral för att kunna styra över och betala sin egen värmeanvändning. Tidigare lösning innebar att områdets 176 fastigheter gemensamt bekostade värmenotan.

Arbetet med att installera individuella värmeväxlare har utförts av lokala firmor, bland annat Holmströms rör och Ewerman. Under tiden har Öresundskraft bytt ut dåliga delar av ledningsnätet på området, isolerat och installerat två helt nya fjärrvärmeväxlare för området.

– Det här ger flera fördelar, säger Annsofi Frendin, avdelningschef Energilösningar på Öresundskraft.

– Nu betalar fastigheten bara för den värme man själv använder. Man får också bättre komfort och kan styra hur varmt eller kallt man vill ha i sitt boende, till exempel sänka temperaturen när man åker bort. Enligt de beräkningar föreningen gjort sjunker uppvärmningskostnaden med en individuell lösning.

– Området byggdes på 1970-talet. Nu har vi moderniserat fjärrvärmenätet med enskild fjärrvärmemätning som dessutom skapat en harmoniserad och modern kundstruktur.

Not: Mellan kl. 16:00 – 18:30 den 21 och 22 september arrangeras en tältutställning där de boende bland annat kan lära sig hur man justerar sin anläggning. Utställningen sker i tält vid lekplatsen på Gustavslundsvägen 26.

Brunnsberga Värmeförening, brunnsbergavarme@outlook.com
Annsofi Frendin, Avdelningschef Energilösningar, Öresundskraft, tel. 070-000 35 47
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, 070-418 34 35