Gas förlänger krogsäsongen i Helsingborg, förbättrar arbetsmiljön och minskar lastbilstrafiken.

Bortglömda gasledningar hettar upp krogmiljön i Helsingborg

Krögarna vill ha det. Räddningstjänsten vill ha det. Grannarna vill ha det. Det handlar om biogas till krogarna i Helsingborg. Som blir möjligt tack vare bortglömda gasledningar…

– Krögarna och restaurangägarna vill gärna ha biogas. Men att gräva nya ledningar blir alldeles för dyrt och det såg länge ut som en omöjlig ekvation. Då tog någon fram gamla ritningar över gasledningsnätet från 30- och 40-talet…

Björn Haraldsson, projektledare vid Öresundskraft, ler när han berättar. Han har bråda dagar med att projektera biogas till Helsingborg. Det handlar bland annat om att dra gas till Mariatorget, Helsingborgs gamla huvudtorg som nu förnyas till ett modernt krogtorg.

En sjättedel av kostnaden
Öresundskraft har distribuerat gas i Helsingborg sedan 1800-talet och under gator och trottoarer finns ett nätverk av gasledningar – det gamla stadsgasnätet. De är rostiga gjutjärns- och stålledningar, en del över 100 år gamla och bortglömda sedan länge.

– Att gräva ner nya ledningar är en kostsam historia, det handlar om runt 4000 kronor per meter. Till det kommer alla trafikstörningar. Men genom att trycka in nya plastledningar i de gamla rören, så kallad relining, så minskar vi kostnaden till en sjättedel.

Alla vill ha bort gasolen
– Alla krögare vi talat med är intresserade av att få gas levererad i ledningar. Det eliminerar dagens hantering av gasolflaskor. Flaskorna är tunga och bökiga och innebär ett riskmoment i händelse av en brand. Både räddningstjänst och grannar vill ha bort gasolen, berättar Björn Haraldsson.

En positiv bieffekt är att trafikmiljön förbättras. Antalet lastbilstransporter med farligt gods minskar när gasolflaskor inte längre behöver distribueras i staden.

Gasen populär bland kockar
Hamnkrogen är en av de krogar som beställt gas av Öresundskraft. Krogen ligger vid vattnet och är ett populärt vattenhål bland helsingborgarna.

– Vi ser verkligen fram emot att få gas framdragen till oss. Idag har vi en gasoltub vid varje värmelampa vilket både säkerhetsmässigt och arbetsmiljömässigt är besvärligt. Hanteringen blir mycket enklare med biogas i ledningar. Vi kan ha fler värmare igång och därmed kan vi förlänga säsongen, berättar Jonas Johansson, restaurangchef vid Hamnkrogen.

Även SeaU, Helsingborgs nya kongresscenter, har beställt biogas. Där ska gasen användas till kök och mycket annat. Gas är populärt bland kockar då den är snabbstartad och lättreglerad. En gaslösning ger också bättre ekonomi än motsvarande lösning baserad på el. Värmare och kök behöver hög effekt, vilket blir billigare med biogas.

Grön gas-principen
Gasen i ledningarna levereras enligt Grön Gas-principen, en vedertagen metod för att kunna erbjuda biogas. Krögare och kunder som vill ha 100 procent biogas betalar lite extra. En del av biogasen i Helsingborgs-nätet är lokalt producerad av NSR och NSVA.

– Om en kund väljer 100 procent biogas kommer vi att tillföra motsvarande mängd biogas. Det ökar andelen biogas i nätet och naturgasen trängs undan, avslutar Björn Haraldsson.

Björn Haraldsson, projektledare, Öresundskraft, tel. 070-418 33 14
Jonas Johansson, restaurangchef, Hamnkrogen, Helsingborg, 070-717 11 37