Barn och ungdomar i nordvästra Skåne får värdefull hjälp genom ett elavtal. Foto: Andrew Ebrahim, Unsplash

Elkunder gör skillnad med Framtidsavtalets första utdelning

Framtidsavtalet är ett elavtal där människor kan göra viktig skillnad tillsammans. Detta sker genom ett pristillägg som investeras i nordvästra Skånes solelsproduktion på Solar Park. Avkastningen från solcellsinvesteringen går oavkortat till två utvalda organisationer, som stöttar regionens barn och unga. Nu har den första utdelningen ägt rum.

Tack vare Framtidsavtalets kunder har de två ideella föreningarna Drivkraft Helsingborg och Nätverket Prosit fått 17 000 kronor var.

– Våra kunder vill engagera sig och bidra till en bättre värld. Historiskt har vi tillsammans genomfört flera uppskattade och viktiga initiativ kopplade till våra elavtal, som exempelvis ett samarbete med Friends för att motverka mobbning, säger Anders Lundblad, kommunikationschef på Öresundskraft.

Drivkraft bedriver verksamhet kopplad till mentorskap och läxhjälp för unga i flera städer, men utdelningen från Framtidsavtalet går till verksamheten i nordvästra Skåne. Nätverket Prosit är verksamt i hela nordvästra Skåne och tar emot förfrågningar som hjälper barn och ungdomar i utsatta situationer.

– Nu kan vi hjälpa ännu fler elever att klara skolan och stötta dem så att de blir trygga inför framtiden. Tack vare bidraget på 17 000 kronor kommer vi kunna erbjuda aktiviteter en gång i månaden under ett helt läsår för alla elever och mentorer, berättar Anna Schéef, verksamhetschef på Drivkraft Helsingborg.

Helena Rydberg, ordförande på Nätverket Prosit, ser också stora möjligheter:

– Bidraget betyder oerhört mycket för alla som måste vända på varje krona för att få vardagen att fungera. För 17 000 kronor kan exempelvis 17 familjer få var sitt presentkort på 1 000 kronor att handla mat och kläder för. Det kan också räcka till 22 Skånekort i sommar, som gör att familjerna kan besöka platser de annars aldrig hade kunnat ta sig till.

Öresundskraft garanterar att bidraget per organisation blir 17 000 kronor årligen, oavsett avkastningen från Solar Park. På grund av fördröjda solcellsleveranser är årets utdelning en förskottsbetalning för beräknade intäkter under året.

– Det är en proaktiv insats för att pengarna ska komma till nytta så fort som möjligt, avslutar Anders Lundblad.

Anders Lundblad, kommunikationschef, Öresundskraft, tel. 070-000 36 44
Anna Schéef, verksamhetschef, Drivkraft Helsingborg, tel. 076-046 93 53, e-mail: anna@drivkrafthelsingborg.se
Helena Rydberg, ordförande, Nätverket Prosit, e-mail: natverketprosit@gmail.com