Rätt på riktigt och hållbarhet i flera dimensioner. Det är den bärande tanken i Öresundskrafts sponsringsstrategi.

En sponsringsstrategi med hjärta och hållbarhet i fokus

Sponsring. För några ett ord förknippat med irriterande och svårhanterliga förfrågningar om pengar. För andra en affärsstrategi med motor- eller havsdoftande satsningar i mångmiljonklassen. Och så finns de där mindre insatserna, de på gräsrotsnivå som gynnar flera parter och med ett stort hjärta.

Helsingborgs energibolag Öresundskraft har ända sedan 1859 varit en innovativ motor i stadens utveckling. Till exempel drogs här världens första elkabel mellan två länder. Och som en välkänd, lokal aktör har energibolaget länge varit en uppskattad sponsor av provinsiella aktiviteter men har också nosat på lite större engagemang. Den minnesgode minns kanske basketlaget Öresundskraft.

Sedan ett par år tillbaka har företaget en sponsringsstrategi där samhällsengagemang och klimatomsorg står i centrum.

– Egentligen är det ganska enkelt. Vi ser gärna samarbeten med ett tydligt samhällsengagemang, som gynnar så många som möjligt och som rimmar med FN:s globala mål. Det berättar Anders Lundblad, kommunikationschef på Öresundskraft. Han är motorn i företagets samarbeten med klubbar, föreningar och sammanslutningar i Helsingborg och Ängelholm.

– I stället för att köpa en reklamskylt på en arena så söker vi upplägg som är rätt på riktigt; med det menar vi hållbart i flera dimensioner. Ett exempel är vårt föreningsstöd via solceller. Det innebär att vi köper en andel i Solar Park här i Helsingborg. Andelen i parken ger föreningen en intäkt från elproduktionen som tickar in till föreningen varje år. Bildligt talat förser vi föreningen med ett eget metspö i stället för att skänka fisk. Det innebär också att Solar Park får medel för fortsatt utbyggnad och att vi bidrar till mer förnybar energi.

Det här sättet att engagera sig i samhället har bland annat resulterat i hållbart stöd till idrottsföreningar, läxhjälp till utsatta barn och bättre möjligheter för flickor att spela fotboll. I ”Tabata of Hope” hoppas Öresundskraft och arrangörerna Team Rynkeby och Digital.Tabata kunna samla in 100 000 kronor till Barncancerfonden.

Förutom att bidra till ett viktigt ändamål vill Tabata of Hope sprida träningsglädje och energi i hela landet genom ett digitalt träningsevent den 24 april. Återigen lyser ”flerdimensionstanken” igenom:

– Vi stöder barncancerforskning, bidrar positivt till folkhälsan och genom att vi uppmuntrar våra anställda att delta så bidrar vi till hållbara medarbetare.

Till Tabata of Hope bidrar Öresundskraft med studiolokal för att sända eventet digitalt. Vilket enligt Anders Lundblad är en annan poäng.

– Sponsring behöver inte alltid handla om pengar. Ibland kan en lokal eller varför inte kunskap vara minst lika värdefull som ett ekonomiskt stöd.

Som exempel tar han upp samarbetet med Drivkraft, en ideell förening som erbjuder mentorer till elever och deras föräldrar och håller i läxhjälp på ett antal skolor varje vecka. Där kan Öresundskrafts anställda på betald arbetstid volontärarbeta 17 timmar per år.

Varför 17 timmar?

– Det är ett uttryck för vårt samhällsengagemang och en syftning till FN:s 17 globala mål där mål nummer 17 handlar om partnerskap. Vi tror att positiv förändring kommer genom att arbeta tillsammans.

– Det uttrycker vi genom vår egen devis #tillsammansför17, avslutar Anders Lundblad.

Anders Lundblad, kommunikationschef, Öresundskraft,
Patrik Fagerholm, Team Rynkeby Stockholm, patrik@fagerholm.eu , 070-650 07 63