Fjärrvärme gör rent i Europas modernaste tvättanläggning

Fjärrvärme gör rent i Europas modernaste tvättanläggning

Idag invigs Svenska Retursystems nya anläggning för tvätt av returemballage i Helsingborg. Anläggningen är den modernaste i sitt slag i Europa och innehåller flera nyheter. En är användningen av fjärrvärme för att hetta upp tvättvattnet till rätt temperatur.

Bakom Svenska Retursystem står DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund och Svensk Dagligvaruhandel. Idén är att ersätta engångsemballage med ett gemensamt retursystem baserat på returlådor och returpallar. Sedan första utleveransen år 2000 har snart 1 miljard engångsemballage ersatts vilket också bidragit till stora effektiviserings- och miljövinster för branschen.

En returlåda i systemet kan ena dagen innehålla äpplen för att två dagar senare innehålla förpackat kött. Returlådorna måste därför tvättas mellan varje uppdrag. Även märketiketterna på lådorna måste bort. Runt 60 miljoner returlådor och -pallar ska tvättas varje år i anläggningen i Helsingborg, därför har den fått tre tvättlinjer som klarar både tvättkrav och miljökrav.

– Tidigare värmde vi med el men det var dyrt och underhållskrävande. Tillsammans med Öresundskraft kom vi fram till en fjärrvärmelösning. Den är tillförlitlig, miljöklok och sänker underhållsbehoven. Efter tvätt använder vi restvärmen för uppvärmning av lokalerna. Den här anläggningen är bland de främsta i Europa. Det säger en stolt Christer Andersson, projektledare inom Svenska Retursystem.

Öresundskraft har lagt cirka 700 meter fjärrvärmeledning för att ansluta anläggningen till fjärrvärmenätet samt lämnat en temperaturgaranti.

NOT: Pressinbjudan: invigningen sker 30/1 kl. 11:45. Trintegatan 15, Helsingborg

Annsofi Frendin, försäljningschef fjärrvärme, Öresundskraft, tel. 070-000 3547
Christer Andersson, projektledare, Svenska Retursystem, tel. 070-941 36 90