Öresundskraft skruvar försiktigt på fjärrvärmepriset, endast 2 procents höjning inför 2023. (Foto: Johan Lilja)

Fjärrvärmepriset 2023 klart

Öresundskraft höjer fjärrvärmepriset i Helsingborg och Ängelholm med 2 procent under 2023. Höjningen är densamma för både näringsidkare och privatkunder och ligger inom åtagandet enligt Prisdialogen.

– I en tid när priserna på gas och el åker berg- och dalbana så kan våra fjärrvärmekunder glädjas åt fjärrvärmen som en trygg och prisstabil uppvärmningsform. Sedan 2012 har fjärrvärmepriset i genomsnitt ökat med någon procent per år. Det säger Björn Goffeng, produktansvarig för fjärrvärme på Öresundskraft.

– Vår ambition är en stabil och förutsägbar prisutveckling även framgent men vi behöver ta höjd för en allt osäkrare omvärld. Vi är stolta över att ha uppnått en fjärrvärmeproduktion som inte påverkas på samma sätt som priset på el och gas - men vi är inte immuna mot omvärldsläget. Pandemin och Rysslands krig mot Ukraina har skapat oförutsägbarhet och högre inflationstakt vilket gör det svårare att förutse intäkter och kostnader. Det betyder att inför 2023 höjer vi med två procent. För en normalstor villakund motsvarar det ca 370 kr/år.

Inför 2024 och 2025 indikerar Öresundskraft ett prisåtagande i intervallet 0 till 5 procents höjning både för näringsidkare och privatpersoner. Den minnesgode kommer ihåg att Öresundskraft 2019 gjorde ett femårigt åtagande där priset för 2024 skulle öka med max 2 procent. Nu flaggar bolaget alltså för att priset kan höjas med upp till 5 procent. Varför detta avsteg?

– Vi är inte där än, mycket kan hända tills priset för 2024 sätts men i grunden handlar det om ett världsläge som förändrats på ett sätt som är svårt att förutse. Fred har blivit krig, inflationen är nu högst påtaglig, räntorna stiger och priserna på bränsle, el och gas har skenat. Vi gör naturligtvis vad vi kan för att hålla nere prisutvecklingen men eftersom vi ser en risk så flaggar vi för den redan nu.

Björn Goffeng, produktchef fjärrvärme, Öresundskraft, tel. 070-777 20 49