Stortorget i Helsingborg är en av de platser som nu förses med fler laddplatser för elbilar. Foto: Helsingborgs stad.

Fler laddplatser för elbilar i centrala Helsingborg

Lagom till H22 City Expo kommer centrala Helsingborg att förses med 24 nya publika laddplatser för elbilar. På sikt ska antalet öka till 300.

Utbyggnaden sker på tre platser. Hamntorget ska förses med fyra laddplatser med 150 kW effekt för snabbare laddning. Stortorget, som redan har fyra laddplatser, ska förses med ytterligare 18 stycken med 22 kW effekt. Därtill ska två platser på 22 kW byggas i den nya stadsdelen Oceanpiren.

Laddplatserna beräknas vara färdiga till H22 City Expo i ett samarbete mellan Öresundskraft, Helsingborgs stad och Mer Sweden AB som utför arbetet. Genom Mer Sweden AB får alla användare möjlighet att ladda på platserna.

– Vi stöttar transportsektorns omställning bort från fossila bränslen. Utbyggnaden är starten på en större satsning där vi tillför cirka 300 laddplatser i Helsingborg kommande fem år, säger Rickard Norin, affärsutvecklare på Öresundskraft.

–Idag är fossila fordon i majoritet men det ersätts succesivt och antalet elbilar ökar snabbt. På Stortorget kommer båda typer av fordon att samsas från start och i takt med att laddningen ökar kommer även exklusiviteten öka för elbilarna. Utöver miljövinsten med elbilar minskar även partikelutsläpp och bullernivåer.

– Vi är positiva till fler laddplatser och genom samverkan med Öresundskraft har det varit viktigt att möjliggöra den utvecklingen med stadens parkeringar. Det säger Oscar Grönvall, Trafikchef på Helsingborg Stad.

Med utbyggnaden fortsätter Öresundskraft resan som startade redan 2012 när den soldrivna elbilspoolen utanför Dunkers invigdes. 2015 startade Öresundskraft det bolag för elbilsladdning som numera är Mer Sweden AB. Både fartyg och bussar i Helsingborg har elektrifierats genom Öresundskrafts försorg och nu ska även en laddstation för lastbilar byggas tillsammans med Volvo Truck Center.

Rickard Norin, affärsutvecklare, Öresundskraft, tel. 070-418 35 15
Oscar Grönwall, trafikchef, Helsingborgs stad, tel. 042-10 36 81