Göta Energi säljs till norska Hafslund

Hafslund har tecknat avtal med Öresundskraft om att förvärva 100 procent av aktierna i det Kungälvsbaserade elhandelsbolaget Göta Energi AB.

Utvecklingen i Norden går mot en gemensam elhandelsmarknad. Hafslund vill med förvärvet positionera sig i förhållande till en framtida nordisk elmarknad, och betraktar Göta Energi som ett stabilt och bra elhandelsbolag.

– Vi är glada över möjligheten att förvärva hela elhandelsbolaget. Hafslund har tidigare varit inne som delägare i Göta Energi, men då utan de industriella möjligheter som ett 100-procentigt ägarskap ger. Vi ser nu fram emot att utveckla bolaget vidare. Göta Energi blir ett viktigt bidrag för att stärka Hafslunds position i Norden, säger Kari Ekelund Thørud, koncerndirektör för Hafslund Marked.

– Vi säljer Göta Energi för att vi vill fokusera på Öresundsregionen och utveckla varumärket Öresundskraft. Försäljningen medför även att vi frigör kapital för våra framtidssatsningar på till exempel vindkraft, biogas och elfordon, säger Öresundskrafts koncernchef Anders Östlund.

Göta Energi har de senaste åren visat en god kundtillväxt och Hafslund ser en potential i att utveckla bolaget vidare.

Hafslund köpte tidigare i år 49 procent av Energibolaget i Sverige Holding AB (EBS), och tillsammans har Göta Energi och EBS cirka 250 000 kunder i Sverige och Finland. Samlat pris för aktierna i bolagen är cirka 160 miljoner norska kronor.

Köpet ska godkännas av konkurrensverket i Sverige.

Hans Norberg, vice VD Öresundskraft AB, tel +46 70 418 35 70
Kari Ekelund Thørud, Koncerndirektör Hafslund Marked, tel +47 412 043 94
Katarina Finneng, Informationschef Hafslund Marked, tel +47 950 256 85

Fakta om Göta Energi AB