Isabel Boltenstern, sportjournalist och influencer, träffar inspirerande människor under Hållbarhetsresan i nordvästra Skåne. Foto: Öresundskraft.

Isabel Boltenstern och Öresundskraft ger sig ut på hållbarhetsresa

Med sin nya kampanj ”Hållbarhetsresan” vill Öresundskraft inspirera fler att ta nästa kliv i sin omställning. Kampanjen visar exempel på människor och företag i nordvästra Skåne som har hittat kraft att förändra sitt energi- och hållbarhetsarbete.

Under det senaste året har Öresundskraft arbetat med ett nytt kommunikationskoncept döpt till ”Kraft att förändra” och nu tar företaget kommunikationen till nästa nivå, detta i form av en film- och artikelserie ”Hållbarhetsresan”, inspelad i nordvästra Skåne. Serien på fyra avsnitt började synas den 3 april i olika digitala och traditionella kanaler i Helsingborg och Ängelholm.

Rollen som reseledare har sportjournalisten och influencern Isabel Boltenstern.

– Sedan jag fick barn har hållbarhetsfrågan blivit viktigare och mer konkret för mig. Det har varit så inspirerande för mig att tillsammans med Öresundskraft åka runt till engagerade eldsjälar och se deras hållbarhetsresa, säger Isabel Boltenstern.

I det första avsnittet besöker Isabel rederiet Forsea som seglar mellan Helsingborg och Helsingör. Företaget har bland annat ställt om två av sina färjor till batteridrift samt energieffektiviserat verksamheten med 30 procent. Anna Prytz är företagets hållbarhetschef och berättar mer om hur företaget ska bli utsläppsfria år 2030.

Men mycket återstår i omställningen till ett hållbart samhälle, samtidigt som 2030 närmar sig i rasande fart.

– Vi har massor att göra på vägen dit, men det finns många bra lösningar. I Hållbarhetsresan vill vi visa några av de visioner och ställningstaganden som människor i vår region står inför idag, säger Anders Lundblad, kommunikationschef på Öresundskraft.

– Varje dag ser vi exempel på personer i vår region som inte sitter och väntar utan tar tag i saker och jobbar för att omställningen ska bli av, hemma eller i sitt jobb. Det är dessa vi vill lyfta för att ge hopp och inspirera andra att komma i gång eller ta nästa steg i sin resa, säger Jesper Mårtensson, marknadschef på Öresundskraft.

Anders Lundblad, kommunikationschef, Öresundskraft. Tel: 070-000 3644
Jesper Mårtensson, marknadschef, Öresundskraft. Tel: 073-959 6600