Mörrumsån får nya öringar

Mörrumsån får nya öringar

Öresundskraft och Sveaskog sätter gemensamt ut 3 000 öringungar i Mörrumsån. Utsättningen kompenserar för den fisk som kan ha dött i samband med dammarbetet den 17 augusti och sker trots att skuldfrågan ännu inte är utredd. ”En bra åtgärd för det  framtida fisket” säger Sveaskogs Percy Assarson vid Mörrums Kronolaxfiske.

Det var den 17 augusti som död fisk upptäcktes i den gamla åfåra som löper parallellt med intagskanalen till ”Fridafors Nedre”, ett av Öresundskrafts två kraftverk i Mörrumsån. Öresundskrafts personal på platsen uppskattade mängden döda fiskar till 100-200 stycken i storlekar mellan 5 och10 centimeterpå en sträcka av cirka400 meter.

I sin redogörelse den 5 september uppskattar länsstyrelsen i Kronobergs län antalet döda fiskar till 1000 stycken, främst öring och mört. Ärendet har polisanmälts och handhas av åklagare Jan-Olof Andersson i Jönköping som ännu inte fattat beslut om förundersökning. Trots att frågan om eventuellt lagbrott inte är avgjord, sätter Öresundskraft och Mörrums Kronolaxfiske ut tre tusen 1-somriga öringungar i en gemensamt bekostad utsättning.

-Genom vår frivilliga vattentappning vid Fridafors Nedre har vi bidragit till att skapa en av Mörrumsåns bästa uppväxtlokaler för öring. Nu vi vill göra rätt för oss och kompensera för den skada som kan ha uppstått. Det säger Lars-Inge Persson, chef för affärsområde Kraft & Värme vid Öresundskraft.

-Vi bidrar till utsättningen därför att den gynnar det framtida fisket längre ner i ån och även om vi inte har del i det inträffade kommer vi att ställa upp med 1500 havsöringsungar för att få hela området besatt, säger Percy Assarson vid Sveaskog och Mörrums Kronolaxfiske..

Utsättningen sker vid Fridafors Nedre kraftstation onsdagen den 28/9, kl. 14.00. (Gamla åfåran; tillträde från fritidscentrets fotbollsplan).

Lars-Inge Persson, chef Kraft & Värme, Öresundskraft, tel. 070-617 39 05
Göran Skoglund, pressansvarig Öresundskraft, tel. 070-418 34 35