Öresundskraft räddar HB Pearls

Öresundskraft går in med 200 000 kronor och räddar den akuta ekonomiska krisen i Helsingborgs Basket. Inför basketligans slutspel byter laget namn till Öresundskraft. Helsingborgs Basket befinner sig i ekonomisk kris och har ansökt om medel för att kunna fortsätta verksamheten både hos kommunen och hos sina sponsorer. Öresundskraft, som sedan tre år är klubbens huvudsponsor skjuter nu till pengar för att undvika att klubben sätts i konkurs. – HB Pearls är ett uppstickarlag som tagit elitserien med storm, säger Richard Sandström på Öresundskraft. Deras profil passar oss och vi tror starkt på klubben. Helsingborgs Basket är en unik förening som bedriver såväl social-, ungdoms-, bredd- som elitverksamhet. Deras verksamhet gynnar både handikappidrotten och integrationsverksamheten i Helsingborg och det är något som vi vill fortsätta att stötta. – Vi är glada att Öresundskraft ställer upp och inför stundande slutspel byter vi namn på elitlaget till Öresundskraft, säger klubbdirektör Lars Persson. Öresundskraft och HB Pearls uppmanar nu andra företag att ställa upp för klubben. – Vi har fått indikationer på att kommunen inte kommer att bevilja ytterligare lån till klubben och vi hoppas nu att fler företag vill följa Öresundskrafts exempel, säger Christina Johansson, vice ordförande i Helsingborgs Basket. Beslut om Helsingborgs stad beviljar lån till klubben tas i kommunstyrelsen på onsdag den 11 januari. Dagen innan sker lottningen inför slutspelet. Välkommen på presskonferens I samband med matchen mot Norrköping Dolphins i dag klockan 16.00 anordnas en presskonferens i GA-hallen i Helsingborg. Presskonferensen startar klockan 15.00. Adressen är Magistergatan 2. För ytterligare information kontakta Richard Sandström, VD Öresundskraft Marknad AB, tfn 070-418 32 02, vice ordförande i HB Pearls Christina Johansson, tfn 0702-10 46 88, eller klubbdirektör i HB Pearls, Lars Persson tfn 070-767 06 32. Öresundskraft är ett expansivt energibolag med säte i Helsingborg och verksamhet i hela Sverige och delar av Danmark. Företaget är en vägledande partner som ur kundens perspektiv tar ett tydligt pris- och miljöansvar. Koncernen har cirka 370 medarbetare och förser närmare 230 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, elhandel och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick år 2004 till 6 469 GWh, varav 4 792 GWh avser el. Samma år var resultat efter finansnetto 175,6 Mkr.