Projekt för nordisk elmotorväg

Projekt för nordisk elmotorväg

Res grönt och eldrivet mellan Köpenhamn och Oslo. Det är den centrala tanken bakom det nordiska elbilsprojektet NEA, Nordic Electric Avenue, som inletts under våren med Öresundskraft som projektledare.

Den totala budgeten för NEA är 9, 2 miljoner norska kronor i tre år, varav Nordiska Ministerrådets energi- och transportprogram, NER, bidrar med 3,2 miljoner. Utöver Öresundskraft medverkar elbilspoolen Move About, norska elbilstillverkaren Think och miljöorganisationen Zero.

Elbilspoolen Move About finns i dag bland annat i Oslo, Göteborg, Köpenhamn och är öppen för både företag och privatpersoner. Till hösten etableras en flotta även i Helsingborg. I projektet NEA ska Move About utveckla ny programvara för laddning och byte av elbilar som gör att landsgränserna inte spelar någon roll. Samtidigt planerar Öresundskraft att sätta upp solcellsladdning plus ny snabbladdningsstation i Helsingborg, i anslutning till en av motorvägarna. Med snabbladdning kan ett batteri laddas på runt 30 minuter, jämfört med en normalladdning som tar sex-sju timmar.

Diskussioner ska också inledas med järnvägsföretaget DSB First om möjligheterna att kombinera tåg och elbil längs sträckan Köpenhamn-Göteborg; tåget för längre sträckor och hyra av elbil genom poolen för ärenden vid destinationsorten.

– Framöver hoppas vi få även en snabbladdning i Halmstad eller Falkenberg. Tillsammans med de laddmöjligheter som finns utanför Oslo kan elbilsförare snart köra CO2-fritt genom tre nordiska länder – eller kombinera tåg och elbil, säger Per Lundgren, projektledare från Öresundskraft.

Läs mer om andra nordiska energi- och transportprojekt på http://energyandtransport.net/

Per Lundgren, projektledare, Öresundskraft, tel. 070-418 32 14
Göran Skoglund, pressansvarig Öresundskraft, tel. 070-418 34 35