Byggstart för ny kallgasmack

Byggstart för ny kallgasmack

Idag togs det första spadtaget för Öresundskrafts nya kallgasmack i Helsingborg. ”En viktig och glädjande milstolpe i utvecklingen mot fossilfria transporter” sade vd Anders Östlund när han satte spaden i jorden för Sveriges största gastankställe.

Tankstället byggs strax intill den logistikintensiva E6:an med sikte på såväl privatbilister och tunga kommersiella fordon. Tankstället kommer att erbjuda ”vanlig” fordonsgas (CNG) och flytande biogas (LBG).

Tankstället ska stå klart i september 2014. På den 11 000 kvadratmeter stora ytan finns då tre åtskilda tankplatser för tunga fordon och personbilar. Investeringen uppgår till ca.30 Mkr inkluderande framtida utbyggnadsmöjligheter.

Till skillnad från naturgas räknas biogas som förnybar och därmed klimat-neutral. En lastbil som huvudsakligen använder LBG istället för diesel släpper ut upp till 70 procent mindre CO2 och utsläppen av kvävedioxider minskar med en tredjedel.

– Det känns oerhört tillfredsställande att kunna göra en konkret insats för en av vår tids viktigaste miljöfrågor, nämligen infrastruktur för att minska utsläppen från fordonssektorn. Att lastbilar kan tanka LBG i Helsingborg är en viktig åtgärd för att nå stadens mål om minskad miljöpåverkan från vägtrafiken och är ett viktigt steg på vägen mot fossilfria transporter. Det sade Öresundskrafts vd Anders Östlund vid dagens byggstart.

Den nya kallgasmacken ska betjäna bland andra taxibilar, privatbilar och NSR:s sopbilar med ”vanlig” fordonsgas, liksom tyngre lastbilar från åkerier och liknande med LBG.

– LBG-priset kommer att bli konkurrenskraftigt, det ska inte kosta mer att köra grönt, lovade Anders Östlund.

Anders Östlund, vd, Öresundskraft, tel. 070- 418 30 80
Magnus Extergren, projektledare, Öresundskraft, tel. 070-307 32 97