Sveriges största solcellspark öppen för anmälningar

Sveriges största solcellspark öppen för anmälningar

En bra start – men mycket arbete återstår. Det är läget för Solar Park Helsingborg, en solcellsanläggning som kan bli Sveriges största.

– Vi har fått in intresseanmälningar för 500 andelar. Vid 2000 sätter vi igång med den första etappen. Det berättar Ann-Sofie Lindqvist, projektledare för Öresundskrafts och NSR:s gemensamma solcellsprojekt i Helsingborg.

Arbetet med den framtida solcellsparken sker genom ”Solel i Helsingborg Ekonomisk Förening”. Via föreningen kan alla, såväl företag som privatopersoner, köpa andelar i parken. En andel kostar 3000 kronor vilket motsvarar en solcellspanel och ger medlemskap i föreningen. Målet är att 8000 andelar tecknas under 2015.

Anläggningen placeras på deponikullarna på det som var Helsingborgs soptipp. Området går numera under namnet Vera Industripark och förvaltas av Nordvästra Skånes Renhållnings AB, NSR. Men varken Öresundskraft eller NSR gör detta för att tjäna pengar utan för att driva på utbyggnaden av solceller och förnybar elproduktion.

– Det är ett sätt för oss att bidra till omställningen mot ett hållbart energisystem och att främja lokal elproduktion, säger Öresundskrafts vd Anders Östlund.

Den första fjärdedelen av anläggningen, med en effekt på 500 kW, kan stå färdig i augusti 2015. Det är sedan upp till föreningen att besluta om hur intäkter från el och elcertifikat ska användas.

Not: Bilden är ett fotomontage.

Ann-Sofie Lindqvist, projektledare, Öresundskraft, 042-490 39 65
Diedrik Fälth, solcellsexpert, Öresundskraft, 070-418 32 11