Phillip Won från Korea District Heating Corporation  vid utrustning för att mäta skicket på fjärrvärmeledningar.
Phillip Won från Korea District Heating Corporation vid utrustning för att mäta skicket på fjärrvärmeledningar.

Sydkoreanskt intresse för svensk fjärrvärmeteknik

Korea District Heating Corporation, tillsammans med koreanska energimyndigheten, besökte i veckan Sverige och Öresundskraft för att lära sig mer om ny och unik fjärrvärmeteknik.

– Fjärrvärme är på snabb frammarsch i Sydkorea. Det berättade Phillip Won, avdelningschef på Korea District Heating Corporation, som tillsammans med tre kollegor och representanter från den sydkoreanska energimyndigheten gjorde ett veckolångt besök i Skandinavien. Företaget, som delvis ägs av koreanska staten, introducerade fjärrvärme i Sydkorea så sent som 1985 men har idag närmare 1,6 miljoner kunder i Seoul med omnejd, cirka 1900 anställda och ett ledningsnät som omfattar 2240 km.

– Vi har besökt Sverige flera gånger, berättade Phillip Won. Ni är väldigt aktiva på fjärrvärmeområdet och vi vill gärna utbyta erfarenheter.

I fokus för besöket på Öresundskraft stod en teknik för att avgöra skicket på fjärrvärmeledningar. Med hjälp av ljud och avancerad ljudanalys kan både läckor och ledningarnas hållfasthet bestämmas. Det gör att underhållsåtgärder kan sättas in med större precision. Öresundskraft var det första fjärrvärmeföretaget i Sverige att använda tekniken. Sedan dess har den förfinats ytterligare och installeras nu som standard i Öresundskrafts fjärrvärmenät. Tekniken har utvecklats av det Stockholms-baserade företaget Arne Jensen AB och Paavo Persaud fick svara på många frågor från de mycket intresserade gästerna. Från Öresundskraft deltog Magnus Olsson, strategi- och utvecklingsingenjör och Tony Stegroth, chef för drift och underhåll av fjärrvärme

Med på besöket fanns även två representanter för den koreanska energimyndigheten, Korea Energy Agency. Myndigheten har en tillsynsroll över fjärrvärmeföretagen och vill lära sig mer om svenska fjärrvärmelagar och -regler.

Magnus Olsson, strategi- och utvecklingsingenjör, tel. 070-418 3742 Öresundskraft
Pavo Paavo Persaud, VD Jensen läcksökning, 08-631 01 24