Trots regnsommar: 2700 mil från solen

Trots regnsommar: 2700 mil från solen

Trots den regniga sommaren har taket med solceller för Helsingborgs elbilspool gett 4000 kWh. Det motsvarar 2700 mil i en elbil.

–Solcellstaket har fungerat till och med bättre än vi trodde. På ett halvår har det levererat fyra femtedelar – 80 procent – av hela årskapaciteten. Det säger Diedrik Fälth, solcellsexpert på Öresundskraft.

Solcellstaket togs i drift den 17 mars i år, i samband med att Helsingborgs elbilspool invigdes. Öresundskraft uppgav då att taket skulle leverera 5000 kWh på årsbasis, en siffra som alltså ser ut att infrias.

– Det riktigt roliga är att vi har ersatt över 2000 liter fossilt, importerat drivmedel med lokalproducerad solenergi. Ett bättre drivmedel kan man inte hitta! säger Diedrik Fälth.

–Det är en fortsatt stabil tillströmning av medlemmar till poolen. Vi har drygt 150 medlemmar nu. Det berättar Mikael Kilter, VD för Move About som administrerar Helsingborgs elbilspool. Han konstaterar också att de populäraste tiderna är kvällar och helger.

Solcellstaket ger tre av elbilspoolens sex bilar energi för 1000 mil vardera. Det betyder att cirka 10 procent av investeringen sparas varje år i form av minskade bränslekostnader. Den tekniska livslängden beräknas till mellan 40 och 50 år.

Enligt Move About ersätter en poolbil 7-8 privatbilar genom att poolbilar används många timmar per dygn. En bilpool frigör därför ytor för andra ändamål. Det är av stort intresse vid planering av nya bostadsområden och stadsförnyelseprojekt.

Diedrik Fälth, solcellsexpert, Öresundskraft, tel. 070-418 32 11
Mikael Kilter, vd, Move About, tel. 070-566 13 24
Per Lundgren, elbilsexpert, Öresundskraft, tel. 070-418 33 14

Öresundskraft Med visionen ”Energi för en bättre värld, Kraft för regionen” har vi höga krav på oss själva. Vårt avtryck på omvärlden ska minska - och vi har kommit en bra bit på väg. Övergången till biobränsle har minskat koldioxidutsläppen med 300 000 ton per år. Fordonsgas i stadsbussarna har förbättrat luften för Helsingborgarna och vi är en av de största påhejarna av elbilar. Vårt nya kraftvärmeverk kommer att göra fjärrvärme och el av restavfall.
Med bas i Helsingborg arbetar vi för en livskraftig Öresundsregion. 450 medarbetare ser till att 260 000 kunder får el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla, bredband och servicetjänster. Mer info http://www.oresundskraft.se.