Foto: Natural & Organic Products Asia (NOPA) i Hongkong

Hongkong öppnar dörren för svensk ekoexport

I dag startar mässan Natural & Organic Products Asia (NOPA) i Hongkong, där flera svenska ekoföretag finns på plats för att presentera sina ekologiska och KRAV-märkta produkter för den asiatiska marknaden.

NOPA är en av Asiens största och mest etablerade mässor för ekologisk mat och dryck, vilket gör den till en intressant plattform för företag som vill testa den asiatiska marknaden. Förra året deltog över 250 utställare från 30 olika länder på mässan som besöktes av inköpare från hela Asien.

– Det finns en växande medelklass i Asien som värderar naturliga, hälsosamma, säkra och trovärdiga livsmedel. Man äter gärna och ekologiskt och vill att maten ska vara importerad - allra helst från norra Europa. På NOPA finns med andra ord möjligheter för svenska ekoföretag att få in foten på en gigantisk marknad med köpstarka och medvetna konsumenter, säger Charlotte Bladh André, VD för Organic Sweden.

- I Hongkong bor 7,5 miljoner personer och staden får besök av 65 miljoner turister varje år. Hela 95 procent av all mat som konsumeras är importerad. Staden huserar 14000 restauranger och 1000 barer. Därutöver används Hongkong som inkörsport för livsmedel som vidareexporteras till övriga Asien. Det finns stor efterfrågan på exempelvis nötter, frukt, kött, färdigmat och alkohol, berättar Van Hoang, handelssekreterare för Business Sweden i Hong Kong och Macau.

Den svenska paviljongen arrangeras för fjärde året i rad, men för första gången under Business Swedens exportkoncept Try Swedish och i samarbete med Organic Sweden. Bland de svenska företagen som ställer ut finns bland annat:

Bosarpkyckling AB
Ekobryggeriet i Sverige AB