Pressmeddelande -

Sebamed Clear Face – den första hudvårdsserien med pH 5,5 för effektiv och skonsam behandling av akne

Akne uppkommer till följd av inflammerade talgkörtlar i huden och är vanligast i tonåren då talgproduktionen ökar. Många drabbas också när de är äldre. Nu lanseras Sebamed Clear Face – den första hudvårdsserien med pH 5,5 för receptfri behandling av akne. Frisk hud har ett pH-värde på 5,5 i vilket aknebakterier inte trivs. Sebamed Clear Face är resultatet av forskning kring produkter som hjälper huden att motverka akne – samtidigt som hudens friska balans återställs. Sebameds akneserie består av fem olika produkter som alla är fria från parabener.

– Huden har fantastiska naturliga läknings- och skyddsmekanismer. Det Sebamed Clear Face gör är att motverka aknen med aktiva ämnen samtidigt som den stabiliserar hudens egna friska miljö till pH 5,5 i vilken aknebakterier inte trivs. Genom att hålla pH 5,5 så att huden själv kan bygga upp sin naturliga skyddsbarriär förhindras även uppkomsten av ny akne, säger Elisabet Heinrich, skandinavisk produktchef för hudvård på Orion Pharma.

Unik förebyggande egenskap
Frisk hud har pH 5,5 - aknebakterier trivs inte i frisk hud. Sebamed Clear Face har den unika egenskapen att med aktiva ingredienser först motverka den akne som redan uppkommit och sedan bibehålla en frisk hud, utan akne, genom att stabilisera huden till pH 5,5. Hud med akne är ofta mycket känslig hud och kan lätt bli irriterad och röd. Därför är det viktigt att inte bara behandla huden vid utslag utan att även hjälpa den att bli frisk och hålla sig frisk och fri från akne.

Huden trivs bäst i pH 5,5
Huden är kroppens skydd mot främmande sol, skadliga bakterier, svampar och virus. Huden skyddar även från att viktig fukt och andra ämnen lämnar kroppen, vilket orsakar torr och irriterad hud. Till vår hjälp har vi ett lager av goda bakterier som bildar hudens naturliga skyddsbarriär, vilken håller kvar fukt och skyddar oss från yttre påverkan. De goda bakterierna trivs bäst vid pH 5,5 – kännetecknet för frisk hud. Sebamed Clear Face motverkar därför inte bara akne utan hjälper också huden att bygga upp och stabilisera sin naturliga skyddsbarriär.

Sebamed Clear Face – en komplett hudvårdsserie för effektiv och skonsam behandling av akne
Sebameds akneserie säljs på över 180 apotek runtom i landet: Apoteksgruppen och ICA Cura. Sebamed Clear Face består av fem produkter:

• Deep Cleansing Foam
    Djuprengörande mousse som rengör på djupet och motverkar fet hud, pormaskar och andra orenheter utan att torka ut huden. Innehåller den patenterade ingrediensen Montaline C40 som bekämpar bakterier som förorsakar oren hud och förebygger uppkomst av nya orenheter. Den innehåller också Pantenol vilket främjar hudens förnyelse, återfuktar och lugnar huden. (150 ml)
  • Deep Cleansing Facial Toner
    Djuprengörande ansiktsvatten som lugnar irriterad hud. Tonern avlägsnar talg, fett och smuts från huden samt har en sammandragande effekt på porerna och hjälper huden att förnya sig. (150 ml)
  • Moisturizing Care Gel
    Återfuktande gel, helt utan fett som tar hand om oren och fet hy samt pormaskar och motverkar uppkomst av nya orenheter. Innehåller Pantenol som främjar hudens förnyelse, återfuktar och lugnar huden. (50 ml)
  • Anti-Spot Gel
    Specialbehandling mot oren hud som torkar ut pormaskar och andra orenheter samt dämpar irritation. Främjar hudens förnyelse och förebygger uppkomsten av nya orenheter. (10 ml
  • Anti-Spot Cream/Cover
    Torkar ut pormaskar och andra orenheter, dämpar irritation och täcker rodnad. Främjar hudens förnyelse och förebygger uppkomsten av nya orenheter. (10 ml)

Sebamed håller huden frisk. Inget annat.
Sebamed hudvårdsserie började utvecklas för över 50 år sedan i Tyskland. Upphovsmannen Dr. Heinz Maurer insåg under sina många år på hudkliniker att huden kräver speciella förutsättningar för att hålla sig frisk. I många år forskade Dr. Maurer för att finna tvättprodukter som var anpassade för hudens naturligt friska pH-miljö – pH 5,5. Detta lyckades han med och startade företaget SebaPharma för att kunna vidareutveckla hudvårdsprodukter för konsumenter och sjukvård. Sebamed produktserie består av 280 produkter som säljs över hela världen. Nu finns de också i Sverige.

Pressbilder kan laddas ner här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/orion-pharma-otc/image/list

• Medicin, läkemedel

• ph 5.5
  • seba med
  • orion pharma
  • håller huden frisk

Orion Pharma - Building Well-Being

Orion Pharma AB – ett dotterbolag till finska Orion Oyj. Orion är ett innovativt europeiskt, forskningsbaserat företag som utvecklar läkemedel och diagnostiska tester för globala marknader. Prioriterade terapiområden är kardiologi/intensivvård, CNS, onkologi/urologi, HRT samt Astma/KOL. Stora satsningar görs nu även inom egenvård.

Orion är ett innovativt europeiskt, forskningsbaserat företag som utvecklar och tillverkar läkemedel och diagnostiska tester för globala marknader. Huvudkontoret är i Espoo, Finland och koncernen sysselsätter cirka 3100 personer, varav cirka 500 utanför hemlandet Finland. I Skandinavien har Orion verksamhet med försäljning och marknadsföring av human- och veterinärläkemedel samt diagnostiska tester.

Orion Pharma är koncernens största division. Prioriterade terapiområden inom Orion Pharma AB är kardiologi/intensivvård, CNS (Central Nervous System), onkologi/urologi, HRT (Hormone Replacement Therapy) samt Astma/KOL (Chronic Obstructive Pulmonary Disease). Stora satsningar görs även inom egenvård.

Carina Munther

Scandinavian Product Manager Self Care +46 8 623 64 40