Orkla först i Sverige med svenskt ärtprotein

Orkla först i Sverige med svenskt ärtprotein

Som ett led i satsningen på lokala växtbaserade produkter blir Orkla först i Sverige med att introducera produkter med svensk ärta som växtprotein (texturerat protein). Den första produkten med svenskt ärtprotein blir Anamma Vegopirog som lanseras till hösten. Till början av 2022 ska alla Orklas ärtproteinprodukter tillagas med svenskt ärtprotein.

Orkla satsar på att till 2025 omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel och har som mål att till 2030 bli ett av Europas ledande bolag inom alternativa proteiner. Forskningen är entydig och visar att vi behöver äta mer frukt och grönt, mer från växtriket, mindre rött kött och mindre processat kött.

- Vi vet att det här är väldigt efterlängtat från konsumenterna och vi är väldigt glada att vi kan erbjuda en växtbaserad proteinprodukt som inte bara är tillagad i Sverige, utan också där råvaran är odlad i Sverige. Mer än 90 procent av allt Orkla säljer i Sverige tillverkar vi också i Sverige och vi försöker alltid hitta lokala råvaror, men när det gäller växtproteinråvara har det tidigare saknats alternativ, säger Maria Tilly, Marknadsdirektör Orkla Foods Sverige.

Den svenskodlade ärtan förädlas i Norge och Danmark till texturerat protein för att sedan levereras till Orklas anläggningar i Eslöv och Vansbro där Orklas växtbaserade sortiment tillagas. Framställning av texturerat protein är en komplicerad process, som i sig kräver flera olika processer, och sådan produktion saknas i Sverige, vilket gjort att svenska råvaror tidigare inte kunnat garanteras i framställningen.

- Sverige har goda förutsättningar för en egen framgångsrik produktion av växtprotein, och vi skulle självklart välkomna ett helsvenskt alternativ. Till exempel odlas årligen över
200 000 ton ärtor i Sverige som i dag mest används till djurfoder. Den här formen av förädling i Sverige, är ett viktigt steg för att utveckla den nordiska växtbaserade produktionen och här krävs större satsningar, säger Maria Tilly.

Första produkten med svenskt ärtprotein är Anamma vegopirog, med vegofärs. Den helt nya vegopirogen tillagas på Orklas anläggning i Vansbro i Dalarna och lanseras under hösten. Anamma vegopirog med svenskt ärtprotein ger cirka 85 % lägre koldioxidutsläpp jämfört med en pirog med svensk nötfärs och ost1. Orklas övriga ärtbassortiment går sedan över gradvis till svenskt ärtprotein och till början av 2022 ska alla Orklas ärtproteinprodukter tillagas med svenskt ärtprotein.

FAKTA – Växtprotein

För att få fram rätt smak, konsistens och en hög proteinhalt i växtbaserade produkter, som liknar kött i struktur och proteinhalt, krävs att den odlade råvaran först förädlas i en process, till texturerat protein så kallat växtprotein. Det är den processen som bidrar till produkternas köttlika struktur. Sojabönan har använts som det vanligaste växtproteinet i livsmedel under lång tid, men under de senaste åren har allt fler alternativ utvecklats och i Sverige växer framförallt ärta i popularitet.

Om Anamma VegoPirog

Anamma VegoPirog är ett 100% veganskt mellanmål som du kan hitta i frysdisken. Nyheten är unik, dels för att det är den första veganska pirogen på marknaden men också för att Vegofärsen i pirogen är gjord på växtprotein från ärtor odlade i Sverige. En härlig nyhet för alla som vill äta mer veganskt, alltid eller ibland. Smakprofilen är klassisk för att det ska vara enkelt att våga prova veganskt. Anamma VegoPirog har en smakrik, mustig och krämig fyllning gjord på vegofärs med mycket smak av solmogna tomater samt vego-”ost” och omgiven av en tunn och riktig god deg. Pirogen är tillagad på Orklas pizza- och pirogbageri i Vansbro i Dalarna i Sverige. Den ger cirka 85 % lägre koldioxidutsläpp än en pirog med svensk nötfärs och ost1. Anamma pirog lanseras vecka 39 och har ett rekommenderat pris på 14,90 kr.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.