Orkla Foods Sverige återkallar avgränsat parti livsmedelsprodukter

Orkla Foods Sverige återkallar Felix Potatiskroketter, Felix Vitlökskroketter, Den Gamle Fabrik Apelsinmarmelad, Bähncke Remoulade och Bähncke Hot Dog Ketchup. Anledningen är att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid har upptäckts i fruktkärnmjöl som används i produkterna.

Halterna av etylenoxid är låga och råvaran i vilket det har upptäcks utgör en väldigt liten ingrediens i den färdiga produkten. Etylenoxid är förbjudet som bekämpningsmedel i EU/EES och produkterna återkallas efter dialog med Livsmedelsverket. Det föreligger ingen omedelbar hälsorisk att äta produkterna.

Återkallelsen gäller nedan produkter:

Artikelnr

Produkt

Bäst-före-datum

454007383 eller 07383

Felix Potatiskroketter 12x800 g

27.05.2022 - 22.08.2022

454007330 eller 07330

Felix Vitlökskroketter 8x750 g

01.12.2021 - 25.02.2022

Den Gamle Fabrik Apelsinmarmelad

25.03.2022 - 28.04.2022

Bähncke Fast Food Remoulade 5kg

11.09.2021 - 18.09.2021

Bähncke Fast Food Remoulade 900g

28.08.2021 - 11.09.2021

Bähncke Hot Dog Ketchup 950g

04.12.2021 - 11.12.2021

Bähncke Hot Dog Ketchup 10kg

15.12.2021

– Vi ser givetvis allvarligt på det inträffade. Produktsäkerhet är av högsta prioritet för Orkla och alla Orklas produkter ska uppfylla gällande standarder och lagstiftning. Därför väljer vi att återkalla produkterna, kommenterar Åsa Jönsson, Kvalitetschef Orkla Foods Sverige.

Butikerna och kunderna ombeds att kassera varor i butik. Konsumenter som har köpt någon av ovanstående produkter kan vända sig till Orkla Foods Sveriges konsumentkontakt: konsumentkontakt@orklafoods.se, 020-75 00 10 och vi rekommenderar att produkterna därefter slängs.

Många europeiska livsmedelsproducenter har drabbats av detta fall, och Europeiska kommissionen och nationella livsmedelsmyndigheter har anlitats för att förhindra att etylenoxid förs in i råvaror som levereras till EU/EES.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Gannedahl, Kommunikationsdirektör, Orkla Sverige

Tel: 0730-813933 cecilia.gannedahl@orkla.se

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.