Orkla och Leröy i bemanningssamarbete i Kungälvregionen

Orkla och Leröy i bemanningssamarbete i Kungälvregionen

Orkla och Leröy har ingått ett samarbete kring rekrytering av medarbetare inför Leröys etablering i Kungälv.

Leröy Seafood Group planerar för en ny anläggning och ett sjömatcentrum i Kungälv och har därför behov av att rekrytera ett trettiotal medarbetare.

– Vi är övertygade om att mycket av den kompetens som Leröy söker finns bland våra medarbetare i kexfabriken i Kungälv, säger Ted Falkman, fabrikschef Kungälv, Orkla Confectionery & Snacks.

I samband med att Orkla bygger en helt ny och modern fabrik för produktion av kex och kakor i Riga planerar nu bolaget för en stängning av Kungälvsfabriken. Produktion i Kungälv pågår till den 30 november 2022.

Leröy Seafood Group är en norsk koncern inom sjömat med lokal närvaro i exempelvis Sverige, Danmark och Finland. Leröy’s nya sjömatcenter i Kungälv kommer att bli drygt 6 000 kvm stort. Anläggningen är planerad utifrån ett koncept som kombinerar ett modernt högeffektivt distributionscenter med portionering och packning av färsk fisk. Anläggningen kommer att vara i full drift under våren 2022.

Inledningsvis handlar det om att rekrytera produktionsledare till den nya anläggningen. Dessa kommer att vara involverade i rekryteringen av operatörer.

-Vi kommer att annonsera internt i Orklas kexfabrik och jag tror att vi kan hitta många bra kandidater där, säger Jonas Lundberg, platschef Leröy.

– Vår målsättning är att ingen ska stå utan sysselsättning den dagen vi stänger och samarbetet med Leröy är en viktig kugge i det arbetet, säger Ted Falkman.