Orkla skriver under EU:s mål för hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion

Orkla skriver under EU:s mål för hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion

Orkla är bland de första företagen som skriver under EU:s hållbarhetsmål för livsmedelsbranschen

Med “EU Code of conduct on responsible food business and marketing practices” sätter EU-kommissionen ambitiösa och tydliga mål för hur livsmedelsbranschen ska bidra till en hållbar utveckling. Företag inom den europeiska livsmedelsbranschen uppmanas att stödja och ställa sig bakom målen.

På den officiella lanseringsdagen för EU:s Code of Conduct, är Orkla en av de första att signera.

– Vi önskar ta en ledande roll inom hållbarhet och vi ska göra det vi kan för att bidra till en hållbar utveckling av livsmedelsbranschen. Vi har redan ambitiösa mål, och detta arbete kommer att förstärkas ytterligare genom att vi nu förbinder oss till EU:s Code of conduct, säger Orklas koncernchef Jaan Ivar Semlitsch.

EU:s Code of conduct består av sju övergripande mål. Dessa täcker allt från att bidra till en hälsosam och hållbar kost, effektiv resursanvändning och minskning av matavfall till klimat, ansvarsfulla inköp, hållbar produktion, cirkulära värdekedjor och hållbar tillväxt och värdeskapande. Till vart och ett av målen har Orkla arbetat fram egna åtaganden och stärker därmed hållbarhetsarbetet mot de uppsatta koncernmålen för 2025.

Taggar

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.

Din vän i vardagen

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Orkla Sverige
Isbergs gata 9B