Orsa Grönklitt firar säsongsstarten med en strålande Jul- och Nyårshelg

Orsa Grönklitt firar säsongsstarten med en strålande Jul- och Nyårshelg

Jul- och nyårshelgerna har varit en stor framgång för Orsa Grönklitt, som har kunnat erbjuda en fantastisk inledning på vintersäsongen till sina gäster. Fylld med skidåkning där hela alpina- och längdsystemet varit öppet, ett vackert vitt och snörikt landskap, glädje och en riktig julstämning har besökarna fått upplevt allt som Orsa Grönklitt har att erbjuda.

Det är med stor glädje och ödmjukhet vi blickar tillbaka på dessa helger. Vår fantastiskt dedikerade personal har arbetat väl tillsammans för att se till att varje gäst har fått en minnesvärd upplevelse. Det engagemang och den hängivenhet som personalen visat för att försöka ge våra gäster ett riktigt fint jullov är verkligen över förväntan.

Johan Sares, VD på Orsa Grönklitt, ser med belåtenhet tillbaka på helgerna som varit.
”Under jul- och nyårshelgerna har vi haft en fin beläggning, och våra skidspår har varit välbesökta av både längd- och alpinåkare. Det gläder oss att se så många människor njuta av skidåkning i vår vackra natur. Våra restauranger och butiker har även noterat en ökning i försäljningen, vilket är ett tecken på den glada atmosfär som råder här.”

Skidintresset fortsätter öka och man ser ljust på en fortsättning i den trend som varit även under tidigare år.

”Vi ser fortsatt ett ökade intresset för skidlektioner och skidskola. Det är glädjande att se så många som vill förbättra sina skidkunskaper med hjälp av våra erfarna instruktörer. Skidhyran har också ökat, och vi tror att detta delvis beror på den ökning av internationella besökare som har upptäckt vårt vackra område,” säger Johan.

Orsa Grönklitt har precis som större delen av Sverige haft en fin start på vintersäsongen med gynnsamma förhållande för både snöproduktion och spårdragning, vilket gjorde att man inför julgästernas ankomst hade öppnat hela det alpina systemet och 120 av 130 km längdspår.

”Under julhelgerna har vi dock även stött på utmanande väderförhållanden, med riktig kyla vissa dagar. Temperaturskillnaderna mellan Orsa och Orsa Grönklitt kan dock vara betydande, vilket framför allt kan vara svårt för våra dagsgäster att förstå. Många tror att det är fel på våra väderstationer på hemsidan när dem visar -8 grader samtidigt som det är -25 nere i Orsa,” skrattar Johan.

En av höjdpunkterna under denna period var Craft Ski Marathon, ett evenemang som lockade nästan 800 deltagare. Anmälningarna nådde sitt max, och tävlingen blev en stor framgång.

Johan Sares uttrycker sin tacksamhet och optimism: "Vi är ödmjuka inför den fantastiska säsongsstarten vi haft, och jag vill rikta ett stort tack till all vår personal som har gjort detta möjligt. Vi ser ljust på den kommande beläggningen och ligger i fas med rekordåret 2022. Det är en glädjande indikation på att våra gäster uppskattar den upplevelse som Orsa Grönklitt erbjuder."