Tomas Bredberg, ny Längdansvarig i Orsa Grönklitt!

Orsa Grönklitt välkomnar Tomas Bredberg som ny Längdansvarig!

Orsa Grönklitt är stolta över att kunna presentera Tomas Bredberg som ny längdansvarig för Orsa Grönklitts Längdcentrum. Tomas kommer att tillträda sin tjänst 1 november och övergången från Tomas nuvarande uppdrag kommer att pågå under vintersäsongen. Med en imponerande bakgrund inom längdskidåkning och erfarenhet av att arrangera evenemang kommer Tomas att spela en viktig roll i utvecklingen av Orsa Grönklitt som en ledande destination för skid- och vintersportentusiaster.

Tomas har en mångsidig arbetslivserfarenhet som sträcker sig över flera decennier. Efter en framgångsrik längdskidkarriär som avslutades år 1995 har han arbetat inom skogssektorn och med försäljning av hälsoprodukter i över 15 år. Under denna period har han också engagerat sig i arrangemang inom längdåkning, särskilt när han var bosatt i Torsby. Sedan år 2000 har han kallat Mora sitt hem. Sedan 2003 har han varit en viktig del av IFK Moras Skidklubb och dess verksamhet. De senaste 8 åren har Tomas varit ordförande i IFK Mora SK och bland annat varit mycket delaktig i Hemus och Norra Garbergs verksamheter.

Nu fortsätter Tomas resa i karriären hos oss i Orsa Grönklitt. Från den 1 november tillträder han tjänsten som Längdansvarig, en roll som kommer att passa honom perfekt.
"Målet är att fortsätta utveckla Orsa Grönklitt till att bli en ännu bättre destination att besöka, säger Tomas. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor fortsätta utveckla produkten och ge våra besökare en genuin upplevelse som de tar med sig hem och berättar för andra om ".

Tomas har tydliga mål och ambitioner för sin nya position: "Vi kommer att fokusera på att utveckla skidspåren för att erbjuda en ännu bättre skidupplevelse och utveckla butik, längdskidskola och service som tilltalar alla besökare. Vi strävar efter att göra våra arrangemang ännu bättre och locka fler skidåkare. Orsa Grönklitt ska vara platsen dit alla längdentusiaster vill åka till och erbjuda förstklassiga skidspår för både motionärer och elitåkare".

Tomas har upplevt Orsa Grönklitt både som tävlande och som en återkommande besökare: "Jag har tävlat här många gånger på 90-talet och har besökt Orsa Grönklitt regelbundet, särskilt under vinterperioden. Som boende i Mora har jag haft förmånen att vara här ofta."

Orsa Grönklitt är även glada över att kunna arrangera Ski Classic för tredje året i rad den kommande vintern, och Tomas ser fram emot denna utmaning: "Det är riktigt kul och motiverande att få arrangera stora evenemang. Jag har själv och med skidklubben arrangerat Moraloppet, som har lockat 900 deltagare varje år under många år. Att få vara med och arrangera Ski Classic är en dröm och riktigt kul och inspirerande."

När Tomas ser tillbaka på sin längdskidkarriär är han mest stolt över att ha lärt sig hur man arrangerar tävlingar med alla dess funktioner. Han har tävlat inom längdskidåkning i 17 år och har även tävlat i rullskidor på barmarksperioden. Hans meriter inkluderar placeringar runt 30:e plats på Vasaloppet och topp 20 på SM. Han har också flera topp 10-placeringar på ungdoms- och juniorsmästerskap samt representerat Sverige på internationella tävlingar i rullskidor.

Orsa Grönklitt stoltserar med Sveriges bästa längdspår och en barnvänlig alpin anläggning, och Tomas ser stor potential i kombinationen av längd- och alpinskidåkning som finns här: "Familjer har ofta olika intressen, så att erbjuda både längd- och alpinskidåkning inom några meters avstånd är en fantastisk möjlighet som vi kommer att marknadsföra och låta fler besökare dra nytta av."

Orsa Grönklitts VD Johan Sares uttrycker sin glädje över rekryteringen: "Vi är mycket glada över att välkomna Tomas Bredberg till vårt team. Med hans breda erfarenhet, engagemang, kunskap och entusiasm för längdskidsporten ser vi fram emot att följa hans resa här hos oss på Orsa Grönklitt!”