Mikael Gustafsson, vd Orusts Sparbank och Mary Juusela, Lika Olika

Orusts Sparbank stöttar värdegrundsarbete i Montessoriskolan

Orusts Sparbank gör tillsammans med utbildningsföretaget Lika Olika en treårig storsatsning på värdegrundsarbete och mental hälsa bland barn och unga i kommunen. Arbetet som kommer att göras i samarbete med skolor på Orust, startar i april 2024 och inkluderar såväl elever, skolpersonal som vårdnadshavare.

Orusts Sparbank satsning gör det inte bara möjligt för eleverna att ta del av projektet, utan även skolpersonal och anhöriga till eleverna erbjuds att delta och engagera sig. Lika Olika, som har arbetat med över 200 grund- och gymnasieskolor över hela Sverige, kommer att belysa värdet av social hållbarhet, vänskap och empati. Ämnena ingår i skolplanen och med Lika Olikas verktyg får lärarna ett värdefullt stöd i sin undervisning och en metod för positiv förändring. Metoden bidrar till att minska utanförskap, psykisk ohälsa och stress, och att öka empatin och potentialen hos de.

Temadag 3 maj
Arbetet inleds på Orust Montessoriskola, med en temadag den 3 maj. Därefter fortlöper satsningen med kontinuerligt fokus på värdegrund och inkludering i det dagliga skolarbetet, med specialgjort material framtaget efter skolans unika förutsättningar.

Orusts Sparbanks vd Mikael Gustafsson ser fram emot satsningen.

– Vi ser ett allt hårdare klimat i samhället och så även på skolorna där våra barn tillbringar en stor del av sin tid. Vi har ett stort engagemang för Orust och vill vara med och bidra till ett hållbart samhälle och utveckling. Våra unga är vår framtid och vi tror på att denna satsning kan bidra till att ge ökad trygghet och välmående.

Etablerad metod som ger långsiktiga effekter
Lika Olika är ett utbildningsföretag som arbetar med företag, skolor, kommuner och föreningar för ökad social hållbarhet och psykisk hälsa. Företaget grundades 2015 av Mary Juusela, och har arbetat med drygt 240 grund- och gymnasieskolor, och lika många företag, organisationer och kommuner i Sverige och Finland.

– Utanförskap kan vara många olika saker. Den kan kännas stundtals eller alltid, i vissa sammanhang eller i alla. I skolan, precis som överallt i samhället, gror ensamhet. Allt börjar med oss själva, hur vi pratar och beter oss mot våra medmänniskor. Lika Olika-metoden ger verktyg och sociala kunskaper för att minska klyftan mellan oss människor, så att vi kan visa empati och tolerans med varandra, för att vi alla ska känna oss trygga, vilka vi än är. Att Orusts Sparbank satsar på ungas psykiska hälsa är oerhört värdefullt, säger Mary Juusela.

Är du intresserad av att veta mer om samarbetet mellan Orusts Sparbank och Lika Olika, satsningen på skolan, eller besöka projektets inledande temadag den 3 maj, tveka inte att höra av dig. Det finns möjlighet att träffa såväl representanter från banken och Lika Olika, samt rektor, skolpersonal och elever.

Om Lika Olika
Utbildningsföretaget Lika Olika grundades 2015. Det arbetar med drygt 200 grund- och gymnasieskolor i Sverige, Finland och på Åland, för att öka empati och förbättra sociala kunskaper. Genom Lika Olika-metoden erbjuds skolorna konkreta situationsbaserade verktyg anpassade till skolplanen, som stärker potential och förmåga att fungera som grupp och förstå sitt ansvar och sina möjligheter som individ.

För frågor om Orusts Sparbank
Vd Orusts Sparbank