Adalberto Fernandez Torres och  Elise Bjerkelund Reine
Adalberto Fernandez Torres och Elise Bjerkelund Reine

Elise utforskar gränserna i ett djärvt projekt

Cirkusartisten Elise Bjerkelund Reine bjuder in oss till en djupdykning i normsamhällets syn på kroppen i ett unikt projekt som handlar om att pressa sig fysiskt, mentalt och sexuellt. Hennes expertis är inom trapets och contortion, som innebär att hon är exceptionellt smidig och kan böja kroppen bortom det vanliga omfånget. Kroppen är utgångspunkten i projektet How Far are You Willing to Bend som ifrågasätter våra fördomar om kroppens syfte och hur vi behandlar varandra.

Med en gedigen cirkusutbildning i Danmark och Frankrike samt över ett decenniums erfarenhet av olika projekt i Europa, tar Elise oss med på en tankeväckande resa. Hennes senaste projekt, How Far are You Willing to Bend är en samhällskritisk gestaltning över hur vi interagerar med varandra och hur samhällsnormer formar vårt förhållande till våra egna kroppar.

Projektet består av sex olika kapitel, där varje kapitel introducerar en gästande cirkusartist som tar sig an frågeställningen How Far are You Willing to Bend utifrån sitt perspektiv. Hur långt är vi villiga att tänja på våra gränser för att tillfredsställa förväntningar som andra har på oss. Kapitlen utmanar våra fördomar och belyser vår relation till prestation, begär och identitet.

Med en önskan att provocera och väcka känslor hos publiken, hoppas Elise att projektet ska få publiken att reflektera över sina liv och sina val. Genom att synliggöra fördomar och samhällsnormer som påverkar oss alla, hoppas hon att publiken kommer att ifrågasätta och omvärdera sin syn på sig själva och andra.

Varför vill du göra det här projektet?

– Att vara contortionist har format hela mitt vuxna liv. Jag får ständigt förhålla mig till de förväntningar och fördomar som följer med att vara cirkusartist. Det är intressant hur människor omedelbart får associationer till sex och sexuella fetischer. Min kropp blir ett föremål för spekulation och fantasier. Men min konst handlar inte bara om sex, den handlar om att spränga gränser och utmana fysiska begränsningar med visuell berättelse.

I projektet arbetar hon tillsammans med scenograf och ljusdesigner Hjalmar Nilsson. Den annorlunda scenen skapar en visuell dimension som förstärker och kompletterar Elise vision.

Berätta om scenografin.

– Det är en grå box med lågt i tak i vilken både publik och artist befinner sig i tillsammans. Rummet är väldigt minimalistiskt just nu med bara några få objekt, men det kanske ändras under projektets gång, beroende på hur de kommandeartisterna vill ha det. Jag ser den grå boxen som en blank canvas. Ju längre tid vi spenderar där, desto fler spår kommer vi att lämna efter oss. Hur boxen ser ut mot slutet av projektet återstår att se, säger Hjalmar.

Var har du hämtat inspiration ifrån?

– I början av processen fick jag ta del av konceptbilderna på Elise i olika rörelser i röd belysning. Det var startpunkten för min vision om en klaustrofobisk scenografi och så föddes tanken om boxen. För designen av sträckbänken, som är central i kapitel ett, har jag låtit funktionen avgöra utformningen.

Elise Bjerkelund Reine har cirkusresidens 2023/2024 på Östgötateatern.

Kapitel 1: Adalberto Fernandez Torres 1—3 september 2023
Kapitel 2: Julie Bergez 24—26 november 2023