Adalberto Fernandez Torres och Elise Bjerkelund Reine

Elise Bjerkelund Reine utforskar gränserna i ett djärvt projekt

Östgötateaterns nya cirkusresidens innehas av norska cirkus- och contortionartisten Elise Bjerkelund Reine. På X-scenen i Norrköping sätter hon upp projektet How Far are You Willing to Bend med fyra andra cirkusartister. Elise Bjerkelund Reine utforskar samtidens effektivisering och sexualisering i ett absurt och abstrakt scenuniversum. How Far are You Willing to Bend tar avstamp i cirkusartisternas erfarenheter av att pressa sina egna, eller andras gränser och ställer frågor om makt. Vem anpassar sig, vem bestämmer? En kropp utan ansikte. En myt. En dröm.

Elise har en gedigen utbildning inom cirkus från Danmark och Frankrike och har i över ett decennium arbetat i en mängd olika cirkusprojekt i Europa. Projektet How Far are You Willing to Bend är en samhällskritisk gestaltning som ifrågasätter vårt förhållningssätt till kroppen och hur vi behandlar varandra.

Projektet består av sex olika föreställningar, som spelas i kapitelföljd där varje kapitel introducerar en gästande cirkusartist som utforskar frågan How Far are You Willing to Bend utifrån sitt perspektiv och söker efter svar genom musik, text, koreografi och frustration, för att alla samlas i det slutgiltiga kapitlet: SEX.

I projektet samarbetar Elise med scenograf och ljusdesigner Hjalmar Nilsson som har skapat en unik scen som förstärker och kompletterar Elises vision. How Far are You Willing to Bend är ett projekt som inte bara bjuder in till reflektion, utan som också utmanar våra förväntningar och normer kring kroppen.

Teaterchef Nils Poletti om Elise Bjerkelund Reine.

— Elise har inte bara gjort sig känd som en mycket framgångsrik artist, utan också som en modig, oförutsägbar och gränsöverskridande cirkuskreatör. Jag är enormt stolt att ge henne denna nya residensperiod hos oss på Östgötateatern och är mycket nervöst förväntansfull på vad Elise och co kommer presentera. Det kommer garanterat vara något helt annat än vad övriga cirkussverige kommer erbjuda. God spis!

Kapitel 1: Adalberto Fernandez Torres 1—3 september 2023
    Kapitel 2: Julie Bergez 24—26 november 2023
    Kapitel 3: Mau Cugat15—17 december 2023
    Kapitel 5: Elise Bjerkelund Reine 2024