LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER! Foto: Klara G

Skandinavisk premiär för ny Jelinek-text!

Följ med på en odyssé med utgångspunkt i coronapandemins larm; en irrfärd av rykten, fake news och kriget mot makten. Den 18 februari är det skandinavisk premiär för en av Nobelprisbelönade Elfriede Jelineks senaste teatertexter LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER! på Östgötateatern i Norrköping.

Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med regissören Jenny Nörbeck.

I LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER! möter vi tvärtänkarna som ofta avfärdas som antivaxare, konspirationsteoretiker och rasister. Har de trots allt något att säga oss? Blandat med nutida, filosofiska och historiska referenser citerar och kommenterar Jelinek tvärtänkarna och skapar ett tidsdokument om vanmakt och den osynliga makten.

I Jelineks unika värld är språket poetiskt, paradoxalt, musikaliskt och makabert. Här spetsas det kritiska tänkandet av mångtydighet och motsägelser.

– Att möta Jelineks universum är att gå på tunn is, språket skapar osäkerhet och tvingar oss att tänka, förstå och begripa något som vi kanske inte vill eller kan se. Texten är ett fenomen som uppmanar till kritisk tänkande, säger regissören Jenny Nörbeck.

Jenny Nörbeck har tidigare bland annat arbetat på Volksbühne och Schaubühne i Berlin, Schauspielhaus i Hamburg och stadsteatrarna i Konstanz, Göttingen och Lübeck. I Sverige har hon bland annat regisserat på Teater Tribunalen, Riksteatern och Göteborgs Stadsteater.

SPELPERIOD
18 februari – 15 mars 2023 på Stora teatern i Norrköping
21 april – 25 maj 2023 på Stora teatern i Linköping

EVENEMANG
17 februari kl. 17.45, Teaterbaren på Stora teatern i Norrköping
Samtal med personer från det konstnärliga teamet under ledning av teaterchef Nils Poletti.

21 februari kl. 19.00, Antikvariatet i Norrköping
Samtal om Elfriede Jelinek med översättaren, dramatikern och dramaturgen Magnus Lindman.

28 februari kl. 19.00, biografen Cnema i Norrköping
Filmvisning av Claudia Müllers nya dokumentärfilm Elfriede Jelinek – Language Unleashed.