How Far are You Willing to Bend - The Shedding FOTO: KlaraG

The Shedding – premiär för ett nytt kapitel på X-scenen

På Östgötateaterns X-scen fortsätter cirkus- och contortionartisten Elise Bjerkelund Reine med projektet How Far are You Willing to Bend som nu står inför sitt fjärde kapitel. För första gången får publiken möta Östgötateaterns cirkusresidentinnehavare ensam på scen i föreställningen “The Shedding”

En kropp utan ansikte. En myt. En dröm. Projektet How Far are Willing to Bend utforskar samtidens effektivisering och sexualisering i ett absurt och abstrakt scenuniversum. I sex olika föreställningar, som spelas i kapitelföljd och som är olika manifest, får vi följa Elise med gästade cirkusartister. Varje kapitel tar avstamp i artisternas personliga erfarenheter av att pressa sina egna, eller andras gränser. Vem anpassar sig, vem bestämmer?

Projektets första kapitel sattes upp i Norrköping 1 september med gästande cirkusartist, Adalberto Fernandez Torres, följt av en föreställning med Julie Bergez (kapitel 2) och Mau Cugat (kapitel 3). Under våren kommer vi att kunna se Elise Bjerkelund Reine (kapitel 4), Niklas Blomberg (kapitel 5) och slutligen alla artister samlande i det sista kapitlet: SEX. Den sista föreställningen kommer även att åka på turné i Danmark.

Elise har en gedigen utbildning inom cirkus från skolor i Danmark och Frankrike och har i över ett decennium arbetat i en mängd olika cirkusprojekt i Europa. Projektet How Far are You Willing to Bend är en samhällskritisk gestaltning som ifrågasätter vårt förhållningssätt till kroppen och hur vi behandlar varandra. Genom musik, text, koreografi och frustration söker artisterna svar på sina frågor.

"I bend, I bend, I bend How far? I bend into your imagination

I’m the snake woman, the slug

I contort

I twist