RäddaVärlden.nu tar upp kampen mot den globala uppvärmningen

Idag, den 30 november 2006 lanseras RäddaVärlden.nu. Det är det första steget mot att bygga en ny folkrörelse med målet att hejda den globala uppvärmningen och minska miljöförstöringen av vår jord. RäddaVärlden.nu är ett initiativ som har startats av en grupp unga människor som har tröttnat på alla stora ord som har sagts om att skapa ett hållbart samhälle men som alltför sällan leder till några konkreta åtgärder. RäddaVärlden.nu vill därför vara en kraft som driver på utvecklingen mot ett hållbart samhälle genom att engagera och inspirera så många aktörer som möjligt att agera för ett uppnå en hållbar utveckling i praktiken och inte bara på pappret. Syftet med rörelsen är att få alla samhällets aktörer att bli delaktiga i arbetet med att minska det onödiga resursslöseriet och utveckla nya och innovativa lösningar med målet att minska miljöförstöringen och den globala uppvärmningen. - Vi vet att lösningarna finns där ute, vår ambition är att bygga en så bra plattform att de idéerna kommer fram och kan förverkligas, säger Jonas Eriksson, en av initiativtagarna till RäddaVärlden.nu. Kampanjen har ett medborgarperspektiv och kommer att engagera så många människor som möjligt i diskussionerna. - De flesta satsningarna innan har varit expertnätverk av olika slag. Men vi ser kraften i att samla så många olika aktörer som möjligt för att skapa möten över sektorsgränser, säger Andreas Sidkvist, en av initiativtagarna till RäddaVärlden.nu. I början av 2007 så kommer kampanjen utvecklas till ett sektorsövergripande nätverk med målet att bli en ny folkrörelse. Tanken är att samla organisationer, företag, myndigheter och enskilda personer för att komma fram till lösningar på dagens samhälles problem för att sedan inspirera och uppmana till handling. I samband med lanseringen finns de två grundarna Jonas Eriksson och Andreas Sidkvist tillgängliga för intervjuer. För mer information, besök www.raddavarlden.nu eller kontakta någon utav initiativtagarna via mejl eller telefon. jonas@raddavarlden.nu, 073 242 24 00 andreas@raddavarlden.nu, 070 756 63 03 -- RäddaVärlden.nu Ett nätverk av människor som vill rädda världen genom att motivera, inspirera och agera för förändring mot ett hållbart samhälle.