Pressmeddelande -

Svenska Owegoo lanserar resesajt med ett nytt revolutionerande sätt att boka resor på

PRESSEMBARGO - tidigast 18/3

Namn

Owegoo

I korta drag

Det svenska startup-bolaget Owegoo förenklar sättet på hur man bokar resor online. Berätta för Owegoo vad du vill göra på din semester - “Jag vill åka till ett ställe där jag kan springa maraton och där resten av familjen kan gå på zoo samt spela golf, och vi vill dessutom öva vår spanska” - och genom ett klick så presenterar sajten jämförelser mellan olika priser och destinationer. Enklare än någonsin förr.

Nyckelfakta

• Sök via sökord såsom till exempel “maraton”, “zoo” och “spanska” och du får genom ett klick upp förslag och jämförelser mellan olika priser och destinationer.

• Owegoo är en mix mellan Expedia och inspirationssajten Pinterest , fast för resor.

• Owegoo kommer att utvecklas med hjälp av sina användare, det är de som reser som är experter.

• Bolaget är finansierat genom lån från ALMI samt från en svensk affärsängel.

Malmö, mars 2014: Tisdagen 18/3 lanserar Owegoo, det svenska startupbolaget som fokuserar på att förenkla resebokningar online. Bolaget vill på ett revolutionerande sätt förändra hur vi bokar våra resor.

- Vi vet att folk ofta har önskemål och ser framför sig hur de vill ha det på sin resa men att man inte nödvändigtvis har bestämt exakt resmål. Vi vill skapa den enklaste resesajten i världen där man ska kunna boka resor utifrån sina önskemål och behov snarare än utifrån ett förutbestämt resmål, och allting ska vidareutvecklas tillsammans med våra användare eftersom det är de som är experterna, säger Sofia Franzén, Owegoos grundare.

Owegoos vision är att vara en mix mellan Expedia och Pinterest, för resor. För att lyckas bli den enklaste bokningssajten i världen satsar Owegoo på att ta låta användarna ha stor påverkan i sajtens utveckling.

- Idén föddes ur frustration, berättar Sofia. För några år sen var jag sugen på att åka utomlands och jobba i några månader. Jag hade några önskemål; det skulle vara varmt, jag skulle kunna jobba där, jag ville ha bra internetuppkoppling och så ville jag kunna kommunicera med folk på något av de språk som jag behärskar. Jag höll på att bli tokig av allt letande. Det tog flera veckor att hitta en resa som passade alla mina behov. Där ur föddes idén om Owegoo.