Intäkterna påverkas starkt av utvecklingsavdelningens förmåga

(DEBATTARTIKEL publicerad i Kvalitetsmagasinet)

Vi på Oxyma stöttar innovationsprocessen. Oftast är vår uppdragsgivare utvecklingschefen. Den ekonomiska verkligheten har gjort djupa avtryck i våra kunders vardag. Året 2009 kan för många beskrivas med ett ord "kostnadsbesparingar". Det är ett defensivt grepp som hos många varit nödvändigt. Nu är det dags att lyfta fram bolagens lönsamhet! Lönsamhet har två dimensioner, kostnader och intäkter. Intäkterna påverkas starkt av utvecklingsavdelningens förmåga.

Under våren har de flesta av våra kunder brottats med kostnadsbesparingar. Dagens kris har bidragit till att utvecklingsavdelningar tvingats prioritera hårt mellan projekt. Jag är imponerad av de bolag där man vågat stänga hela projekt och fokuserat sina resurser. Det ger ett bättre långsiktigt ekonomiskt resultat. Men tyvärr räcker det inte med kostnadsfixering för att tjäna pengar. Man måste titta på intäktssidan i ekvationen.Hur gör man för att skapa den produkt som säljer, som gör att man kan ta extra betalt eller minska de löpande produktkostnaderna i produktion, kvalitet och support.

Utvecklingschefer ansvarar för att ta fram nya produkter. Vår framtid ligger i deras händer. Den ökade pressen på att prestera kortsiktiga resultat urholkar deras möjlighet att utveckla framgångsrika produkter. Ansvariga för utvecklingen behöver nya verktyg för att utveckla nya produkter.

Kostnaden är kortsiktig. Lönsamheten är långsiktig. Man måste förtjäna rätten att vara långsiktig, man måste bygga kapital. Ägare kräver det. Men ägarna kräver också att det skapas en långsiktig lönsamhet och bygger värde i bolaget. I en tid av minskade resurser, hårdare tidskrav, kanske en rädsla av att förlora sitt arbete har produktledning och ansvariga för utvecklingen en svår balansgång att bemästra med långsiktig lönsamhet och kortsiktiga besparingar. De gör att de inte får tid eller möjlighet att lyfta utvecklingsverksamheten till nästa nivå. Samtidigt är det vad ägarna vill och vad många utvecklingschefer strävar efter. Det behövs ett stärkt strategiskt perspektiv hos utvecklingsledning för att få fram de nya lönsamma produkterna i synnerhet i tider som dessa.

Du som utvecklingsansvarig måste göra val. Vad är det för utveckling ni driver? Är det egentligen produktvård eller tar ni fram nya lönsamma produkter? Du måste våga anpassa metoder, ledarskap och attityder utifrån vad som skall uppnås och driva utvecklingen utifrån de förutsättningar som finns med kundens och företagets behov i centrum.

I detta arbete står en utvecklingschef ofta ensam. Ledningsgruppen ser inte de strategiska frågeställningarna, och utvecklingschefen lyfter inte alltid fram dem. Det är inte acceptabelt! Den strategiska diskussionen angående utvecklingen måste ta en större plats i bolagen. Det är utvecklingschefen som måste våga lyfta frågorna. Hur skall vi få in lönsamhetstänk i utvecklingen? Hur skapar vi en företagsmiljö som skapar innovationshjältar?

Utvecklingschefer behöver stötta och lära sig av varandra. Vi måste våga lämna tryggheten i teknologin, projektplaner och budgetar och diskutera övergripande strategiska frågor för att skapa de stora framgångarna. Därför har vi på Oxyma Innovation startat ett nätverk för utvecklingsansvariga. Ett nätverk där utvecklingsansvariga får tid och utrymme att lyfta blicken samt diskutera långsiktighet i utvecklingen. En möjlighet att lära av varandra.

Jag uppmanar dig att idag tänka tanken: "Vad kan jag göra för att min kund skall vilja betala mer för våra produkter och tjänster? "

Johan NoreliusJohan Norelius är VD och grundare av Oxyma Innovation.Läs mer på www.oxyma.se

• nätverk
  • utvecklingsansvarig