Bryt ett bräckbröd i höst - Två färska nyheter från Pågen

Bryt ett bräckbröd i höst - Två färska nyheter från Pågen

Nu introducerar Pågen två mörka brytbröd - portionsbröd som sammanbakas två och två för större saftighet och luftighet. Bakade i stenugn har både GrötBräck och RågBräck en härlig hantverkskänsla med en lätt skorpa undertill.

Allt fler konsumenter vill ha bröd som bjuder på god smak med integrerad hälsa – precis som Pågens två nya brytbröd.

• GrötBräck innehåller riktig havregrynsgröt, som bidrar till att göra brödet extra saftigt och mättande. Det är ett luftigt bröd som får en nötig karaktär från korngryn, solroskärnor och linfrön, säger Sarah Olsson, produktchef för mörka bröd på Pågen.

• Det andra nya brytbrödet, RågBräck, har en annan lite, mustigare karaktär. Det har en hög halt av rågmjöl och rågkärnor, hela 30 procent, som får samspela med surdeg och malt för en mustig, saftig och mättande känsla. Ett gott och luftigt bröd som sätter guldkant på frukosten.

Sammanbakade brytbröd blir saftiga och luftiga

Pågens nya brytbröd levereras färska till butiker över hela landet. De får en karaktäristisk hantverkskänsla av att bakas i stenugn och blir extra saftiga och luftiga genom att sammanbakas två och två.

-Både GrötBräck och RågBräck är goda och praktiska bröd för många olika tillfällen – från den näringsrika frukosten till mellanmålets macka på språng. Eller varför inte som ett mjukt bröd att bryta till en höstig soppa, säger Monica Bergen, Marknadschef Pågen.

-Och varför kallar ni bröden för bräck? Vad betyder det egentligen?

-Det är ett gammalt ord med flera olika betydelser. Dels är det ett ord för något som bryts isär, precis som man gör med dessa bröd. I bakvärlden är det dessutom en benämning på en mindre bit av en större deg. Två bra skäl till att använda det till våra nya brytbröd, berättar Monica Bergen.

Varje förpackning innehåller 6 portionsbröd och väger 320 g. Rekommenderat cirkapris är 27,95 kr.

För ytterligare information, kontakta: Berith Apelgren, Informationschef- och hållbarhetschef på berith.apelgren@pagen.se eller på tel 040-672 81 07

Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd som är naturligt goda. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878 och idag bakar vi ca 60 olika produkter. Vi omsätter 3,4 miljarder SEK och har drygt 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se