Färskt klimatsmart bröd från Pågen

Få svenskar känner till brödets låga klimatavtryck

Färskt bröd bakat på svenska växtbaserade råvaror hör till de mest klimatsmarta livsmedel som går att äta. Klimatavtrycket är ungefär lika lågt som för pasta och baljväxter, men ändå är endast 27 procent av svenskarna medvetna om detta.

På uppdrag av Pågen har undersökningsföretaget YouGov genomfört en undersökning om svenskars brödvanor och inställningar till livsmedlet*. Resultatet visar att nästan var tredje svensk inte menar att bröd är klimatsmart och ungefär lika många är osäkra. Det är en uppfattning som skiljer sig från verkligheten då brödets klimatavtryck ligger på ungefär samma låga nivåer som till exempel linser och kikärtor. Ur ett hållbarhetsperspektiv är därför växtbaserat bröd bakat på svenska råvaror bland det mest klimatsmarta valet på våra mathyllor.

- Många yngre konsumenter vill göra gröna val, särskilt när det gäller mat. Unga är också intresserade av att lära sig mer om matens klimatpåverkan. Det har vi haft med oss när vi tog fram YouTube-serien Mer än en macka med Keyyo, där vi vill bidra med kunskap, inspirera och slå hål på myter, säger Monica Bergen, marknadschef på Pågen.

Beräkningar visar att brödets klimatavtryck framförallt kommer från råvarorna. De står för hela 80 procent av klimatavtrycket. Mjölet är den största ingrediensen och därför är det viktigt för Pågen att baka med svenska råvaror med låg klimatpåverkan och som odlas i närheten. Idag är hela 99 procent Pågens mjöl svenskt, bland annat genom att företagets egen kvarn testat och tagit fram nya svenska klimatstarka spannmålssorter.

- De som vill äta mer hållbart väljer ofta svenskt och mat från växtriket, men det verkar som att många inte tänker på att bröd hör till just den kategorin. Därför är det viktigt att vi förutom vårt hållbarhetsarbete, också fortsätter bidra till större kunskap om bland annat klimatsmart mat, avslutar Monica Bergen.

För att både inspirera och slå hål på myter om bröd har Pågen tagit fram YouTube-serien Mer än en macka. Programledaren Kristina ”Keyyo” Petrushina provar tillsammans med inbjudna gäster nya sätt att inkludera bröd i vardagen – allt från ett energigivande träningsmål och en hel trerättersmiddag på bröd, till hur man får till en Instagramvänlig skrytmacka eller skapar en restfest.

Fyra skäl att äta mer bröd för miljöns skull:

• En väg mot en mer hållbar värld är att vi äter mer vegetabilier. Bröd är ett växtbaserat livsmedel som enbart bakas med vegetabiliska råvaror och det är en naturlig källa till växtbaserat protein.
    • Bröd är något av de mest klimatsmarta vi kan äta och ligger på samma låga nivå som baljväxter och pasta.
    • Färskt bröd håller sig saftigt och gott längre än bröd som varit fryst på väg till butiken. Det är bra för klimatet. För det som äts upp blir inte onödigt svinn. Med andra ord; färskt bröd är ett klimatsmart val.
    • Hela 80% av brödens klimatavtryck kommer från råvarorna. Huvudråvaran i bröd är mjöl och bakar man på svenskt mjöl blir bröden mer klimatsmarta än om de bakas med importerade ingredienser.

* Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1-3 mars har sammanlagt 2063 intervjuer genomförts bland svenska män och kvinnor 18+ år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
    Mail: hanna.aronsson@bindefeldab.se

Monica Bergen, marknadschef, Pågen
    Mail: monica.bergen@pagen.se

Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd som är naturligt goda. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878 och idag bakar vi ca 60 olika produkter. Vi omsätter 3,4 miljarder SEK och har drygt 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se