Fokus på färskt bröd en viktig hållbarhetsfråga

Fokus på färskt bröd en viktig hållbarhetsfråga

Pågen har nu publicerat sin hållbarhetsredovisning för 2019. Strategin för Pågens hållbarhetsarbete utgår från de områden där man har störst möjlighet att minska sin miljö- och klimatpåverkan. Två viktiga fokusområden är dels satsningen på svenska råvaror, och dels fokus på så färska brödleveranser som möjligt för att bidra till minskat matsvinn. Under 2019 har Pågen investerat och börjat baka färskt bröd på Europas mest moderna bagerilinje i Malmö.

Pågen har två bagerier där man bakar på natten, och på morgonen levererar man sedan nybakt bröd runt om i Sverige. Målet med investeringen och utbyggnaden av bageriet i Malmö är att stärka sin förmåga att varje dag kunna leverera än mer dagsfärskt bröd.

Studier visar att 84% av konsumenterna vill ha dagsfärskt bröd och att brödet är färskt och nybakt är den viktigaste drivkraften när man handlar bröd i butiken. Därför har färskt bröd alltid varit en hjärtefråga för Pågen, och man vill ge konsumenterna de bästa förutsättningarna att kunna köpa gott bröd som håller sig färskt och saftigt i flera dagar.

Men färskt bröd är också en viktig hållbarhetsfråga, vilket bygger på den enkla logiken att;

• Ju färskare brödhylla, desto mindre returer från butik av bröd som inte blivit sålt.
  • Ju färskare bröd konsumenten köper hem från butik, desto mindre svinn - Närmare 70% slänger bröd om det upplevs torrt eller gammalt.
  • Färskt bröd har ca 20% lägre klimatavtryck än bröd som varit frysta men som säljs tinade i butik.

-Det är viktigt att minska matsvinnet i både i butik och i hemmen, och vägen dit är Färskt BrödAtt kunna baka och leverera mer färska bröd är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Ju färskare bröd vi levererar till butikerna, desto färskare blir brödhyllan och mindre svinn uppstår. Både i butik men också i hemmet. För ju färskare ett bröd är då man köper hem det, desto längre tid har man på sig att äta upp det innan det upplevs torrt och slängs, berättar Anders Carlsson Jerndal, VD på Pågen.

Bröd är en av de kategorier som flest hushåll i Sverige handlar i butik, och brödavdelningen är därför viktig för butiken. Pågen arbetar med en affärsmodell tillsammans med de svenska dagligvarukedjorna där Pågen tar fullt producentansvar. Det innebär att Pågen inte bara bakar bröden, utan också levererar till butik, sköter om brödhyllan och tar tillbaks de bröd som inte blivit sålda. Till sist ser man till att de osålda bröden hamnar i ett kretslopp och återvinns på ett så hållbart sätt som möjligt.

-Vår affärsmodell innebär att vi inte bara levererar färska bröd till butik, utan också ansvarar för att optimera brödhyllan. Det gäller att hitta en balans så att konsumenten hittar det de söker, samtidigt som antalet osålda returbröd ska minimeras. Men fullservicemodellen har visat sig vara det mest hållbara sättet att hantera en brödkategori på. Marknadsdata visar nämligen att fullservicemodellen genererar klart färre returer i förhållande till såld volym, än både butiksbakat bröd och annat bröd som butikerna själva hanterar, säger Anders Carlsson Jerndal, VD på Pågen.

Berith Apelgren, Informationschef

på tel 040-672 81 07 eller berith.apelgren@pagen.se.

Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd som är naturligt goda. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878 och idag bakar vi ca 60 olika produkter. Vi omsätter 3,4 miljarder SEK och har drygt 1400 medarbetare som bakar med kärlek.

Läs mer på www.pagen.se