​Fokus på färskt – Krafttag mot matsvinn har gett resultat

​Fokus på färskt – Krafttag mot matsvinn har gett resultat

Fokus på färskt – Krafttag mot matsvinn har gett resultat

- Än mer färskt bröd är nyckeln

Pågen publicerar idag sin hållbarhetsredovisning för 2020. Man redovisar bland annat en minskning av svinnet i butik, där andelen osålda returbröd gått ned med hela 9 procent. En viktig åtgärd är att man lyckats ökat mängden dagsfärska bröd som bakats om natten och nått butik direkt dagen efter.

Pågen arbetar kontinuerligt för att förbygga att svinn uppstår i hela kedjan – från kvarn till frukostbord. En nyckelfaktor är att erbjuda konsumenten så färskt bröd som möjligt. Pågen lägger därför stort fokus på satsningar för att kunna leverera så färska bröd som möjligt till butik. Årets hållbarhetsredovisning visar att åtgärderna har gett resultat; utleveranserna av dagsfärskt bröd som nått butik, dvs är bakat samma natt, har ökat med hela 13 procent.

Att ha ett effektivt sortiment i butikshyllan som möter konsumentbehovet är också avgörande för att minska svinnet i butik. I redovisningen för 2020 framgår att Pågen effektiviserat sitt sortiment och har 4 färre artiklar i sin portfölj vid årets slut jämfört med 2019. Av de 30 mest sålda förpackade matbröden kom 17 av dem från Pågen, vilket får ses som en framgångsfaktor ur hållbarhetssynpunkt, då storsäljare genererar lägre svinn i butik än nischprodukter.

Färskt bröd håller i många dagar utan att behöva slängas

För att minska konsumenternas svinn så fokuserar Pågen på att bröden ska hålla sig saftiga och goda i många dagar. Studier visar nämligen tydligt att hälften slänger bröd för att det möglar och 2 av 5 för att det upplevs torrt (Kantar/Sifo). Att leverera färskt bröd med lång hållbarhet – och självklart utan konserveringsmedel - är därför en väsentlig del av Pågens hållbarhetsarbete.

-Vi förstår att man vill äta färskt bröd och inte torrt, och därför gör vi allt vi kan för att Pågens bröd ska hålla sig saftiga och goda i många dagar – i minst 8-11 dagar – så att de äts upp och inte slängs. Att under 2020 också ha lyckats få ut än mer nybakta, dagsfärska bröd än någonsin till butiker och konsumenter runtom i landet, är vårt främsta bidrag till att minska svinnet, säger Berith Apelgren, Informations- och Hållbarhetschef.

Undersökningar visar att nära 9 av 10 svenskar anser att färskt bröd är viktigt när man köper bröd. Därför framgår det klart och tydligt på Pågens brödpåsar när bröden bakats. Under 2020 har alla Pågens brödpåsar även fått en markering med uppmaning till konsumenten att lita på sina sinnen, så att man inte slänger bröd i onödan.

Under 2021 fortsätter Pågen bland annat att satsa på:

• Fortsätta öka mängden dagsfärska bröd till butik (+13% 2020)
  • Fortsatt baka bröd som naturligt håller sig färska i många dagar för minskat svinn
  • Sortimentsoptimering för att möta konsumenternas efterfrågan för minskat butikssvinn
  • Kontinuerlig planering för att säkerställa påfyllnad av den enskilda butikens hylla vid rätt tillfälle
  • Ha en tät dialog mot butikskedjor för en gemensam prognoshantering

Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd som är naturligt goda. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878 och idag bakar vi ca 60 olika produkter. Vi omsätter 3,5 miljarder SEK och har drygt 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se