Hos Pågen är julbaket i full gång –med gamla och nya klassiker

Hos Pågen är julbaket i full gång –med gamla och nya klassiker

Det lackar mot jul och vårt julbak är redan i full gång. Doften av pomerans, kryddnejlika och andra julkryddor sprider sig i vårt bageri. Äntligen får vi baka julbröd och de återkommande julvarianterna av Gifflar. Äntligen är det dags att äta julbröd igen!

Årets julnyhet - Pågen Gammaldags Julvört

I år får du inte missa vår nyhet som smakar som julen gjorde förr. Pågen Gammaldags Julvört är ett saftigt vörtbröd fyllt med julens smaker och baseras på ett gammalt familjerecept från 1892. Ett klassiskt julbröd bakat på bland annat råg, kryddig vört och ölmalt och som får sin fylliga smak även från pomerans, kanel, kryddnejlika och kardemumma.

Som lite kuriosa kan nämnas att vörtbröd från början var ett herrskapsbröd som sen kom att bli allmogens högtidsbröd. Vörtbrödet med sin fylliga smak var en välkommen omväxling till det osötade och mer smaklösa brödet man hade till vardags. Vörten, som man hade tillgång till när man bryggde öl inför de stora helgerna, gav en ny smak och sötma till brödet. I dag är vörtbrödet en klassiker vid jul och påsk.

- Vi har nu på Pågen plockat fram vårt äldsta familjerecept från 1892. Vi hoppas att konsumenterna ska bli lika förtjusta som vii det julbröd vi nu återskapat efter gamla traditioner. Pågen Gammaldags Julvört är ett rustikt julbröd som med sin fylliga smak ger en härlig julkänsla, säger Monika Bergen, Marknadschef på Pågen.

Gifflar får två kära julbesök

Precis som vanligt får vi två välkomna gäster till jul! Gifflar Saffran och Gifflar Pepparkaka. Gifflar Saffran har en härligt saftig fyllning med saffranssmak. Gifflar Pepparkaka har en krämig pepparkaksfyllning för en riktigt julig känsla. Perfekta till julmyset framför brasan, i skidbacken eller när du bara är så där riktigt sugen. Och som för alla gifflar -så lagom små och goda att du bara vill ta en till.

- Vi svenskar älskar Gifflar, och till jul har våra två varianter Gifflar Saffran och Gifflar Pepparkaka blivit självklara julklassiker för många konsumenter. I år hoppas vi förstås att ännu fler ska upptäcka dessa Gifflar som är på tillfälligt besök under julen, säger Ulrica Winterquist, Marknadschef på Pågen.

Våra jul- och vörtbröd är säsongsprodukter, medan Kavring går att hitta i butik året om. Vår Nyhet Gammaldags Julvört är ett rejält bröd på 700 gram och säljs till rekommenderat cirkapris från 33,90 SEK. Även Gifflar Saffran och Gifflar Pepparkaka är säsongsprodukter och säljs fram till Trettonhelgen. Rekommenderat cirkapris 21,90 SEK.

Berith Apelgren, Informationschef
på tel 040-672 81 07 eller berith.apelgren@pagen.se.

Pågen är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 3 miljarder SEK och har 1500 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se